Halkfri transport?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sydney
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 441
S

sydney

Behöver lite tips.

Har ganska nyligen köpt en ny häst som är kanontrevlig på alla vis. Körde till ridhus första gången idag och det gick bra, förutom att han var väldigt osäker när han ska backa ur transporten. Det är givetvis något jag måste träna på, men jag upplevde att själva problemet satt i att han tyckte det var halt och läskigt, backandet förstod han rätt bra, men ville liksom inte. Han har nog mest åkt lastbil innan tror jag.

Därför skulle jag vilja ha lite tips på hur jag ska göra bakluckan halkfri och mera inbjudande för honom? Kommer ta med något (typ planka) nästa gång så att luckan kommer upp i mera vågrät vinkel, men funderar på vad jag skulle kunna använda på själva lämmen. Jag har en cheval liberte som har gummimatta med "ribbor" ungefär var 10-15:e cm, tänkte att man kanske kan klistra på något mellan ribborna. Men isåfall vad?

Det blir ju särskilt läskigt för honom eftersom vi har så mkt snö och det gör ju att gummimattan blir extra hal. Kanske funkar det med spån? Är lite orolig bara att det ska glida iväg och då blir ju även det lite läskigt...Har ni några andra tips på hur den kan bli halkfri?

Sv: Halkfri transport?

Jag vet en som alltid backar upp sitt släp mot en slänt innan han lastar. Så luckan ligger helt vågrätt.
Men det är vid lastning men jag vet inte, kanske värt att prova?

Annars tror jag det bara är att träna för dig. Ju mer ni åker ju mer kommer det släppa antagligen. Är inte alla bakluckor mer eller mindre halksäkrade idag?

Såg även att tillverkaren av mitt släp nu börjat sälja "sidorampstycke" eller vad det hette... Något man satte på sin baklucka och fällde ut på nåt sätt så om hästen trampar snett så är det ändå ramp där också... ehh svårt att förklara. Men bakluckan blev så det blev ramp runt hela släpet nästan hehe

Jo självklart kan man ju försöka utnyttja naturliga backar osv för att rampen ska bli planare, eller som jag tänkt göra, lägga en bräda under den.

Jag upplever inte att själva backandet blir något problem, det var inga större problem att få ut honom, men jag märkte ju att han blev väldigt osäker och tyckte att det var halt och läskigt, säkert för att rampen blir hal när det kommit lite snö på den. Därför vill jag för hästens skull sätta något halkfritt material på gummit så att det blir lite fäste.

Det är som sagt en väldigt trevlig häst som gör vad jag ber honom om, men jag vill ju att han ska tycka det känns tryggt med vart han sätter fötterna, och då vill jag såklart göra vad jag kan för att underlätta det.

Samtidigt vill jag inte bara ta vad som helst och klistra fast på rampen, släpet är nytt så jag vill gärna ha nåt som inte förstör släpet, och som håller ett tag.

Ingen som har några konkreta tips?

När jag renoverade ett gammalt släp för nåt år sedan hade jag en filtmatta på rampen, det var ett bra halkfritt material eftersom jag även hade ribbor,men det var ju väldigt osmidigt när man skulle rengöra det.

Just cheval vet jag är lite 'allmänt kända' för att ha jättehalkiga ramper.

Vet att 'Skuggi' här på buke löste det genom att he någon slags antihalktejp
på rampen på sitt cheval, köpt på någon byggmarknad om jag inte minns fel.

Ja, det var precis nåt sånt jag tänkte på. Hmm, undrar vart man kan få tag i det, får åka till järnhandeln o se om de har något.

Jag har aldrig innan tänkt på min ramp som hal, det är bara denna hästen som reagerat än så länge faktiskt.

Tack för tipset!

Tror att Clas Ohlson har sådan. Sök på Halkskyddstejp på deras sida så hittar du den! :) Finns i 25 och 50 mm bredd. Vi köpte och satte på min sambos mormors trapp, limmade dit med något slags superstarkt tvåkomponentslim tror jag det var. Sitter kanon ännu efter flera vintrar. :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bakluckan på min transport knarrar väldigt mycket, det beror förmodligen på att den är så frusen(-30 i över två veckor) men jag...
Svar
6
· Visningar
1 241
Senast: TrixiLisa
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 967
Senast: Bluefish
·
Hästhantering Håller på och lasttränar min 3-åring, och hon går numera in utan problem och jag kan sätta för bakbommen. I början tyckte hon även det...
Svar
12
· Visningar
1 539
Senast: Skruttan
·
M
  • Låst
Utrustning Skulle vilja höra om ni har något bra tips angående hur jag ska få min lastramp/lucka på transporten halkfri. Har en äldre transport...
Svar
3
· Visningar
1 329

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka