Halkfria tyglar

Problematisk

Trådstartare
Vad för slags tyglar ska jag satsa på? Vill ha sådana som är mjuka och sköna att hålla i, inte tjocka, och som INTE BLIR HALA. Även om hästen svettas floder eller det spöregnar.
Vill kunna rida utan handskar utan att få blåsor pga tyglar som glider. Vad ska jag satsa på?
 
Vävribbtyglar och vanliga gummityglar har jag som funkar bra mot sånt!

Vad för gummityglar? Har såna mjuka "noppriga" nu, men de blir jättehala.
Vävribb har jag nog inte ridit med sedan ridskoletiden. Minns dem som stela och jobbiga, men det kanske finns bättre?
 
Vad för gummityglar? Har såna mjuka "noppriga" nu, men de blir jättehala.
Vävribb har jag nog inte ridit med sedan ridskoletiden. Minns dem som stela och jobbiga, men det kanske finns bättre?
Jag har såna ’noppriga’, tyckerdom funkar jättebra, men det kan ju vara olika 😊

Vävribb har jag flera, de flesta urgamla som ju är välanvända och därmed mjuka.
Får absolut bäst grepp i såna och bli aldrig hala.
Har inte köpt nya på många år men kan nog tänka mej att dyrare märken är bättre än billiga kanske? Alltså inte så stela och tritsta.
 
Jag brukar ha gummivävtyglar utan stoppar. De är inte så tjocka och ger rejält grepp.
 
Jag har ett par Passier i läder med gummi på insidan och läderstroppar. Funkar så bra! Är egentligen en bridongtygel till kandaret men rider med dessa även på tränset!

Annars Dyons gummityglar som är de enda som inte ger mig skav. Vävribb är värst att rida med tycker jag!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
793
Senast: Linda_A
·
Utrustning Min häst har fått tygelskav den här vintern så tänkte att jag kanske ska försöka byta tyglar. Har nu lädertyglar med gummi på insidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 532
Senast: MiniLi
·
Utrustning Helflätade tyglar, finns det att få tag på nu för tiden? Jag är på jakt efter ett par hyfsat smala (max 15 mm), i storlek full. I bra...
Svar
2
· Visningar
689
Senast: Elendil
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
265
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp