Håll om och driv?!

Julia.Carlsson

Trådstartare
Hej! Hoppas jag skriver detta så ni förstår 😅🙈
Har haft mitt 11-åriga ponny sto i 2 år nu, hon är mot den lite grövre typen.
Hon är lite klurig både i hoppningen och dressyren, hon är inte känslig för någon hjälp, och spö struntar hon i,.
Jag försöker göra mycket lösgörande arbete och annat för att hon har väldigt svårt att ställa sig inåt och svårt att fatta galopp.
Hon är även väldigt osäker i hoppningen och hur mycket jag än försöker övertala mig att jag är självsäker så går det inte super bra, många har tipsatmig om att jagborde hitta en annan ponny som jag kan hoppa och få tillbaka självförtroendet på men i dagsläget finns det ingen jag kan låna där eller i närheten jag bor, men hoppningen kan funka om hon har energi eller mer en lite piggare dag så är det väldigt kul och enkelt att hoppa, det är just det som är problemet, jag behöver tryck och få upp hennes huvud i hoppningen även kunna sätta henne på bakbenen för att ge henne dem bästa möjligheterna för att kunna hoppa så enkelt som möjligt, varför, Jo eftersom hon lätt kommer snabbt mot hindret med energi och tryck men 2-3 språng innan hindret blir det som slowmotion och då stannar hon på hindret.
Hur skulle du träna och rida en sådan häst?
Behöver hjälp!!!
 
Börja med att ta ut en veterinär och kolla så att hästen inte har ont någonstans. Kontrollera med hjälp av en sadelutprovare så att sadeln passar bra.

Om hästen inte tar hjälperna, inte fattar galopp som hon ska och är svår att ställa så behöver ni träna grunder. Det låter som att ni försöker träna på en nivå som inte passar er just nu. Skippa hoppningen, rid bara över bommar och träna dressyr. Avsätt några månader till att bara träna grundridningen, utbilda dig och ponnyn så att ni kan få bättre förutsättningar till att ha kul tillsammans.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
849
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Lutten
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp