Är det kört?

Pepsimax

Trådstartare
Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka.

Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en fin start tillsammans. Han var snäll i all hantering och gått fint i ridhus och i skogen.
För ca en månad sedan ramlade jag av på en hoppträning då jag tappade balansen vid ett missförstånd vid ett hinder. Jag hoppade upp i sadeln direkt och slutförde lektionen.
Men efter denna incident så har det hänt något mellan oss som jag inte riktigt förstår mig på.

Han har lyssnat illa på mina kommandon och hjälper. Dummat sig en hel del på uteritterna. Ex vägrat sakta av till trav/skritt och satte av i sken vid nått tillfälle. Senaste gången i ridhuset slängde han av mig i full galopp/ sken. Enligt mig väldigt utstuderat då han försökte slänga av mig i ett hörn flera gånger innan han till slut lyckades. Detta hände vid en galoppmoment där det gick fint det första varvet men sen slutade han lyssna helt och gick bananas.

Senast jag var ute i stallet så fick jag inte ens komma nära i hagen. Så fort jag närmade mig så vart det en serie med galopp, bockserier m.m. Ägaren förstår inte vad som har flugit i honom och har själv suttit upp och försökt rida igenom honom u.a

Jag känner mig helt vilse.
Tips på nästa steg? Min magkänsla säger att han helt tappat förtroendet för mig efter att jag ramlade av vid hoppningen.
Det är svårt att veta när man ska ge upp eftersom vi haft det så himla bra tidigare. Men det känns som att risken kan vara att det bara fortsätter att eskalera och i såna fall kan det bli farligt att fortsätta försöka.

Obs rider inte med sporrar. Har ridspö med ut i skogen men inget som behövts användas.
 
Är det bara i galoppen som problemet uppstår? Om det är så att han inte har ont utan det handlar om förtroendet så backa helt och håll er till skritt och trav närmaste tiden. En häst jag kände som ägarna brukade rida jakter på blev så stressad att de inte kunde ta henne i hagen under jaktsäsongen, ingen annan hade problem med att ta in henne utan hon kopplade ihop dem med stress, resten av året gick bra.

Ta några lektioner i skritt och trav, rid ut med andra i lugnt tempo utan galoppinslag och försök bara ha det mysigt tillsammans när du rider så han slappnar av och känner att han kan lita på dig igen.
 
Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka.

Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en fin start tillsammans. Han var snäll i all hantering och gått fint i ridhus och i skogen.
För ca en månad sedan ramlade jag av på en hoppträning då jag tappade balansen vid ett missförstånd vid ett hinder. Jag hoppade upp i sadeln direkt och slutförde lektionen.
Men efter denna incident så har det hänt något mellan oss som jag inte riktigt förstår mig på.

Han har lyssnat illa på mina kommandon och hjälper. Dummat sig en hel del på uteritterna. Ex vägrat sakta av till trav/skritt och satte av i sken vid nått tillfälle. Senaste gången i ridhuset slängde han av mig i full galopp/ sken. Enligt mig väldigt utstuderat då han försökte slänga av mig i ett hörn flera gånger innan han till slut lyckades. Detta hände vid en galoppmoment där det gick fint det första varvet men sen slutade han lyssna helt och gick bananas.

Senast jag var ute i stallet så fick jag inte ens komma nära i hagen. Så fort jag närmade mig så vart det en serie med galopp, bockserier m.m. Ägaren förstår inte vad som har flugit i honom och har själv suttit upp och försökt rida igenom honom u.a

Jag känner mig helt vilse.
Tips på nästa steg? Min magkänsla säger att han helt tappat förtroendet för mig efter att jag ramlade av vid hoppningen.
Det är svårt att veta när man ska ge upp eftersom vi haft det så himla bra tidigare. Men det känns som att risken kan vara att det bara fortsätter att eskalera och i såna fall kan det bli farligt att fortsätta försöka.

Obs rider inte med sporrar. Har ridspö med ut i skogen men inget som behövts användas.
Vissa hästar kan absolut reagera sådär när de har tappat sin ryttare. Backa bandet och ta hjälp av tränare. Bestraffa inte honom med att ”rida igenom”, var tydlig men mjuk och bygg upp förtroendet igen.
 
Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka.

Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en fin start tillsammans. Han var snäll i all hantering och gått fint i ridhus och i skogen.
För ca en månad sedan ramlade jag av på en hoppträning då jag tappade balansen vid ett missförstånd vid ett hinder. Jag hoppade upp i sadeln direkt och slutförde lektionen.
Men efter denna incident så har det hänt något mellan oss som jag inte riktigt förstår mig på.

Han har lyssnat illa på mina kommandon och hjälper. Dummat sig en hel del på uteritterna. Ex vägrat sakta av till trav/skritt och satte av i sken vid nått tillfälle. Senaste gången i ridhuset slängde han av mig i full galopp/ sken. Enligt mig väldigt utstuderat då han försökte slänga av mig i ett hörn flera gånger innan han till slut lyckades. Detta hände vid en galoppmoment där det gick fint det första varvet men sen slutade han lyssna helt och gick bananas.

Senast jag var ute i stallet så fick jag inte ens komma nära i hagen. Så fort jag närmade mig så vart det en serie med galopp, bockserier m.m. Ägaren förstår inte vad som har flugit i honom och har själv suttit upp och försökt rida igenom honom u.a

Jag känner mig helt vilse.
Tips på nästa steg? Min magkänsla säger att han helt tappat förtroendet för mig efter att jag ramlade av vid hoppningen.
Det är svårt att veta när man ska ge upp eftersom vi haft det så himla bra tidigare. Men det känns som att risken kan vara att det bara fortsätter att eskalera och i såna fall kan det bli farligt att fortsätta försöka.

Obs rider inte med sporrar. Har ridspö med ut i skogen men inget som behövts användas.


Nu förstår jag ju att detta inte är din häst eftersom du skriver om ägaren så du får ju såklart stämma av med denna vad som är okej. Försök börja bygga förtroende från marken kan kanske vara något att pröva? Lite nh och promenader , men gör bara nh om du vet vad du gör. Min ridlärare säger alltid att det man gör på marken har man alltid med sig upp i sadeln. Sen som flera skrivit kör bara skritt och trav tills du känner att det fungerar och han lyssnar på dig till 100 procent. Täta övergångar när du rider ut eller tränar är ett bra sätt att träna på tycker jag. Då får hästen något att jobba med och den måste vara uppmärksam.

Framförallt sätt dig inte i situationer som riskerar att skada dig och hästen,. Om hästen går upp i galopp och slänger av dig från trav innan du kan få stopp avstå traven ett tag framöver. Ta hjälp av tränare som kan ge dig saker att träna på mellan gångerna.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 856
Senast: Solstig
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 864
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 116
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp