Bukefalos 28 år!

Hallå alla ni med dalmatiner!

eapige

Trådstartare
Jag och min pojkvän har bestämt oss för att snart skaffa hund, efter mkt letande, läsande och sökande har vi blivit lite intresserade av en dalmatiner Tyvärr har varken jag eller pojkvännen någon större erfarenhet med just den hundrasen så därför tänkte jag att NI skulle berätta lite om den!

Så, kom igen! Jag väntar! :bump:
 
Dalmatiner är en ganska svår och "hård" ras med mycket egen vilja så ordentlig hundvana och kunnande är ett måste om man ska ha en Dalmatiner.
 
Det vet jag, men båda jag och min pojkvän har vuxit upp med hundar, min mamma var ledare i brukshundsklubben, likaså är min plastsvärfar hundtränare och veterinär, så vi har erfarenhet och mkt hjälp runtomkring. :bow:
 
mamma har en som är helt underbar :love: har inte tyckt att hon är speciellt hård.. har ett underbart temprament och är barnvänlig. hon tycker dock om att ligga i sängen under täcket o sova har även hört om en till som tycker om det... jag skulle skaffa mig en om det blir någon hund för mig..
 
Vår dalmatiner gick bort för ett halvår sen ( :cry: ) & hon
hade funnits hos mig ända sen jag var bebis så det kändes konstigt när hon inte fanns
här längre hos oss men fina minnen hade man ja, Dalmatiner är rätt busiga som valpar
(vilka valpar är inte det förresten?)
och har som sagt myckte vilja men dom är
helt underbara att ha och göra med, Pigga o glada :) Även duktiga som vakthund!Älskar att ligga i soffan och mysa :love:
Här hittar du jätte bra info!
http://www.dalmatiner.nu/ Lycka till!
 
Åh, vilken bra sida! Tack så mkt! jo, de flesta valpar är ju busiga! När vår puli var valp var han som en stormvind....
 
Med bra kurser och konsekvens går det också bra! Har sett flera exempel på Dalmatiner som första hund, vilka har gått jättebra :-).

Visst kan det var lite som att lydnadsträna en katt ;-), men är man bara beredd på det och lägger ner lite tid o engagemang går det bra och är hur kul som helst.

Själv har jag en Dalmatiner på snart 7 månader som precis nyss kommit på att man kan vara vaken utan att springa runt o busa :love:.

I övrigt är hon är en levnadsglad individ som ääälskar att mysa i soffan och leta reda på husse i skogen ;-).
 
Då ska det inte vara några problem bara man vet vad man ger sig in på. :) Väldigt fina hundar!

Vet att det finns en del problem med hörseln på dalmatiner, kan vara bra att vara uppmärksam på.
 
Jo, jag pratade med min plastsvärfar om det igår faktiskt, han nämnde något annat också men jag kommer inte ihåg vad det var på rak arm, men jag har sett att många testar sina valpkullar innan de säljs. Har hittat en uppfödare här i närheten som gör det och är medlem i alla förbund mm. Åker nog och hälsar på där ganska snart!!
 
Njurarna... De har en annan njurfunktion än andra hundar normalt, men vissa föds tydligen med ett korniskt fel som gör att de har njursten redan från födseln = livslång medicinering.

Kan det vara det han nämnde också?
 
Ja, det var det. Det är ju något man får kolla upp. Jag är glad för att ha en veterinär inom familjen!
 
Tydligen finns det hanar med detta fel som används i avel (puckat? - ja!) så det är idé att hålla koll på.
 
Hej!
Har själv en dalmatinerpojke på ett år och har haft en dalmatiner förut. Kan inte hålla med om att dom är hårda, tvärtom skulle jag vilja säga att man nog kommer längst med mjuka och positiva metoder.
Däremot kan dom vara rätt envetna om det är något dom vill och tror dom kan uppnå. Men har du hundvana och brukshundinstruktör i familjen tycker jag inte att du ska tveka om du tilltalas av dom, så svåra är dom inte.
Seriösa uppfödare BAER-testar (hörseltestar) sina valpar innan de säljs, så då riskerar man inte att få en döv hund.
Dalmatinrar är glada, spralliga, tillgivna (vill gärna trycka sig tätt intill), uppmärksamma, gillar hela familjen och alla vänner, kan koppla av om de är tillräckligt aktiverade. Vår dalmatiner är inte sådan att han hänger efter en hela tiden inomhus utan man kan kliva över honom när han ligger och slöar.
Dom har väldigt lätt för att lära, med godis motiverar man lätt en dalmatiner att göra det mesta, mat är nämligen en STOR passion.
En sak bara, hoppas att du inte har för mycket svarta kläder i din garderob bara ;)...
 
en dalmatiner är inte alls en hård ras, tvärtom. trevliga sällskapshundar som vill ha motion, gärna hänger med på allt, men har lite egen vilja. blir nog inte den bästa lydnadshunden, men att tävla på lite lägre nivå ska inte vara något problem. de fäller en hel del, men står man ut med det får man en jättebussig kompis som inte är som alla andra. se upp med dövhet och välj kennel med omsorg.

jag hade en dalmatiner som barn från solbo's, men tyvärr gick han bort alldeles för tidigt, blev ironiskt nog ihjälsparkad av en häst...
 
Måste bara säga Tack! för att få höra någon som tycker det är en så trevlig ras som jag själv tycker att det är!

Så ofta man får höra motsatsen (nåja inte otrevlig, men hård, svår, lömsk och ganska tråkig att ha att göra med) att man snart tror på det själv :smirk:

Nu är jag glad :)
 
min labbe är 1000 ggr hårdare än min dalmatiner var. har aldrig träffat någon dalmatiner som varit något i närheten av hård. visst, de går gärna sin egen väg, och främlingar är inte det mest spännande i världen, men hårda? nu börjar jag bli mer och mer intresserad av brukset, hade det inte varit för det hade jag gärna skaffat dalmatiner igen. att de är så otroligt vackra, både till kroppsform och färg är ju bara ett plus i kanten :) :love:
 
Jag fick också till min häpnad (har inte hört nå't sån't snack förut iallafall) höra i stort sett bara negativa reaktioner av mina arbetskamrater när jag skulle skaffa min dalmatiner förra året. Saker som att dom var opålitliga , bits etc. Mest från folk som aldrig hade haft hund själv iofs, men man undrar ju var ryktet kommer ifrån.
Innan denna hund hade vi den mest underbara dalmatiner i 12 år sedan en paus i 7 år innan det passade att skaffa hund igen, och nu äntligen en dalmatiner igen :love:!!!
 
Visst är det konstigt?!?!
Och som du säger, ofta från folk som inte har hund själva. Ibland även från hundfolk som inte har haft någon Dalmis själva.

Alla raser har väl ett "allmänt rykte", men att så många är så negativa är sååå trist. :(

Men var det kommer ifrån? Tja, det kan man undra...

Krama din Dalmis från mig!
 
Sv: Re: Hallå alla ni med dalmatiner!

mammas hund har njurfel det enda hon behöver är en halv tablett om dagen så funkar hon normalt.
 
Sv: Hallå alla ni med dalmatiner!

Vad kul att du är intresserad av dalmatiner!! Jag tycker inte alls att de är hårda i huvudet, snarare är det så att de är väldigt intelligenta och kanske därför uppfattas som skarpa av människor som inte kan läsa av signalerna. Det är en positiv hund som är väldigt läraktig och tillgiven. Fungerar utmärkt med barn och tillsammans med hästar. Någon nämde att de har dåligt rykte. När Disney's filmer om De 101 dalmatinerna kom så blev fler intresserade av rasen, och människor som kanske inte riktigt levde en sån livsstil som passade för rasen skaffade dalmatiner. Det gjorde att många hundar inte trivdes riktigt och uppfattades ur ett mindre smickrande perspektiv, många fick omplaceras. Collierasen råkade ut för något liknande när Lassie-filmerna kom, men inte i lika stor utsträckning, kanske för att media inte hade lika stor genomslagskraft då. Men om man jämför med USA så kom vi väldigt lindrigt undan i sverige. I USA fick man starta speciella center som tog hand om Dalmatiner som folk hade köpt för att de var söta i filmen, men sen upptäckt att de inte riktigt passade in i just deras livsstil. Nu behöver det ju inte vara så att "alla" dåliga rykten kommer pga detta, det kan ju bero på dålig uppfostran också men det är ju inget rasspecifikt, utan har att göra med vem som har uppfostrat just den individen.
En sak är säker; du får inte en enda tråkig stund med en dalmatiner..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 268
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 801
Senast: Farao
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
300
Senast: ryujaneiro
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 879
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp