Hålla borta skatorna!

Jozze

Trådstartare
Ett förjusande koltrastpar har återigen byggt bo i en av våra blomlådor på balkongen, vilket de gjort åtminstone de två senaste åren. Tyvärr har vi mycket skator häromkring som varje år förstört äggen för koltrastarna :( Naturens gång, jag vet, men vi skulle ändå vilja hålla skatorna borta och för en gångs skull få se små koltrastungar födas upp på balkongen!

Fyra ägg har de i boet, och jag har precis återvänt efter att ha vaktat balkongen medan mamma koltrast var på granntomten för att äta :D Pappa koltrast har tyvärr inte setts till på senaste.

Några tips på hur man håller skatorna borta utan att skrämma koltrastarna? Det skulle vara så roligt om äggen och ungarna skulle klara sig i år! :love:
 
Sv: Hålla borta skatorna!

Honan ruvar fortfarande men ett ägg av de fyra är borta :( Jag måste kolla upp hur länge en koltrast brukar ruva.

Ingen som har några skatskrämmartips?
 
Sv: Hålla borta skatorna!

Det var fyra från början och ett har försvunnit, så det är tack och lov tre ägg kvar :) Ja, håll gärna tummarna!
 
Sv: Hålla borta skatorna!

Koltrastar är ju betydligt mindre än skator, så det är ju om man skulle lyckas skärma av på något sätt så att skatorna inte tar sig in. Annars vet jag inte. Hoppas de klarar sig i år!
 
Sv: Hålla borta skatorna!

Minst två av de tre kvarvarande äggen kläcktes igår och vi var så glada här hemma. Min mamma hann se båda ungarna medan honan var borta, men när jag skulle kika så låg hon i boet och jag kunde inte gå dit och störa.

I morse var skatjävlarna där igen, och tog med sig båda ungarna :cry: Jag som inbillade mig att det skulle vara grönt ljus iom att de kläckts! Allt som finns kvar nu är det prydliga lilla boet och någon enstaka duntuss :cry:
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 031
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 117
Senast: Wille
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp