Sandorami
Trådstartare
Jag är så sjukt sugen på att doktorera och tänker att det kanske finns någon här som har lite erfarenhet? Egentligen är jag inte särskilt intresserad av att göra det i Sverige utan är mest inställd på utomlands (var som helst, egentligen), men tänker att kriterierna borde vara lite liknande i alla fall. För alltså, hur bra betyg måste en ha egentligen? Jag har en tvärvetenskaplig master där jag har VG i alla kurser som rör "mitt" ämne + uppsatsen, men bara G i de andra. Det är alltså, utöver uppsatsen, ganska exakt hälften G hälften VG, är det ens tillräckligt eller måste en ha perfekt VG i allt för att ens ha en chans? Kollar de betygen från kandidaten också? För där har jag bara VG på uppsatsen och 2-3 kurser, resten G. Har liksom insett att jag vill stanna inom den akademiska världen för tror inte att jag någonsin kommer anpassa mig till att jobba på någon jäkla myndighet eller företag, och jag tror verkligen att jag skulle trivas så sjukt bra med att undervisa på universitetsnivå! Har kollat lite på Tyskland där det som i Sverige finns möjlighet att bli finansierad, men känns som en måste vara världens snille och veta typ allt inom sitt område för att ens ha en chans. Finns det någonstans en kan vända sig för att få typ, lite rådgivning kring det hela? Typ universitetet jag gick på?