Hålla flugorna borta från sår?

nordsvensken

Trådstartare
Jag har aldrig varit med om sådana här mängder av flugor förut, de är helt tokiga. Fick inhandla en flugluva till nordsvensken trots att hon har enorm pannlugg då hon svullnade regält i ögonen av alla flugor. Där fanns ju dock en enkel lösning, dvs huvan.

Värre är det med småsår, hon har ett par från början tämligen små sår i ansiktet efter att ha gått omkull i hagen, men flugorna äter i dessa så det blir blödande kratrar. :crazy: Har provat lite allt möjligt, vegeboms, 4-ess, socatyl men flugorna bryr sig inte utan är där och äter snart igen. Köpte även "hästplåster" på djursjukhuset men när hästen rullat och kliat en stund är de ju av igen... :(

Tips och ideer?

Sv: Hålla flugorna borta från sår?

Jag har väl egentligen inget jättebra förslag, men har samma problem med en av mina hästar. Själv använder jag en spray med tjära i som ger en plastfilm över såret (kan den heta Tarplaster?). Men rullar sig hästen så är det ju snart väck...Har själv hållt på med att tejpa fast kompresser över sår på halsen men det är ju väck efter några timmar ibland. Har också tidigare använt socatyl på såren sommartid men börjar faktiskt bli lite skeptisk till det. Förra sommaren kändes det som flugorna var lite förtjusta i att sitta på socatylen och gnaga. Kändes alltså som om flugorna drogs lite extra till just socatylen så den fick motsatt effekt. Men jag har aldrig hört ngn klaga på socatyl och flugor så det kanske bara jag som upplevt det som så. Tyvärr känns det som sådana här sår sommartid helt enkelt kräver att man finner tid att på nytt täcka såren flera gånger om dagen tills de blir bättre, eftersom hästarna har en förmåga att klia bort det mesta man har på. Men det finns kanske ngn som har någon mirakelkur de använder som flugor avskyr?

Jag har provat tarplaster med tjära och kan säga att nuvarande häst hade aldrig förlåtit mig om jag använt den på henne.

Jag snubblade och skrapade upp knäna riktigt regält i gruset en gång, tvättade, torkade och sprayade på ovanstående. och skrek rätt ut. Det sved så in i :devil: och det höll i en stund dessutom. Kan säga att det var skönare att ramla än att behandla med sprayen.

Har någon provat hovtjära i sår? har en vän som använder det på sår...

vart exakt finns såren? går det inte att täcka över med en exemhuva och täcke? mina hästars huvor täcker typ allt utan näsborrarna, och det finns ju nosnät att köpa också!

4ess ska man inte ha i sår, det är för starkt. då är det bättre med idomin eller inotyol, dom är såpass feta och tröga att man kan täcka hela såret så flugorna ej kommer åt.

Tar plaster så klart! Det är spray men det går utmärkt att så att säga göra ett litet rör av handen och spreja in i det. Tar plaster är det enda jag någonsin har sett som har fått flugorna att vända på riktigt. Brukar finnas på Granngården.

:grin: Hon sa ju just att hon inte ville använda det...

Jag säger som Centaur, köp en mer heltäckande huva. Jag har dessutom haft Switch i pannan på min häst när det varit som mest, fungerar bra mot flugor. Man får se till så att det inte rinner ner i ögon, näsborrar eller mun bara.

Konstigt med tar plaster, jag brukar ju - inom rimliga gränser - prova på mig det jag har på hästarna, och mitt sved inte?

Men ang hovtjära, så förr i tiden, då hade de tjära just på sår. Om det är något som har massa nackdelar vet jag inte. Men är det där de kan klia så är ju risken att du får tjära överallt dock.. Så iom att de är på huvudet, så.

Men, var sitter de mer exakt? Du kan ju komplettera huvan med en påsydd lapp. Typ noslapp, men om det är på sidorna med låt den gå mer ut på sidorna också?

Jag har ju noslapp (i nät, samma som huvan) på fbl, för att hans mule inte ska bli så sönderbränd. Skyddar ju en del mot flugorna iaf, så det i kombination med smörja kanske skulle funka?

Såren sitter mer åt sidan, sy på en bit spetsgardin kan ju kanske funka. Att köpa en mer heltäckande blir svårt då häsen drar stl elefant ungefär, det här är vad jag hittade som var stort nog.

Det var många år sedan jag använde sådan plåsterpray, säkert 10, förhoppningsvis har det förändrats sedan dess. Men hur upplever ni att det fungerar med sprayplåster på vätskande sår?

Tydligen förekommer det att veterinären rekomenderar tjära på sår iaf. Men som sagt, jag lär väl få tjära överallt...:crazy: Något som väl dock går att leva med, bara jag blir av med de elaka såren.

Jo men du kan ju slakta en till huva och sy själv, så jag gjort. Fast spetsgardin eller myggnät, eller för den delen bomullstyg, fungerar säkert lika bra =)

Jag använder Zinkpasta som finns på apoteket. Den stannar kvar i såret och hjälper det dessutom att läka genom att det torkar ut såret. Fungerar toppenbra mot flugorna. Ta en rejäl klick.

vart exakt finns såren? går det inte att täcka över med en exemhuva och täcke? mina hästars huvor täcker typ allt utan näsborrarna, och det finns ju nosnät att köpa också!

4ess ska man inte ha i sår, det är för starkt. då är det bättre med idomin eller inotyol, dom är såpass feta och tröga att man kan täcka hela såret så flugorna ej kommer åt.

Röstar på luva!!
Jag har en häst med ett så efter tandoperation som har ett sår c 1 dm nedanför ögat.

En luva med nät och lyrcatyg runt nosen och runt nacken.Han har aldrig tagit av sig luva under hela sommaren.
Finns och köpa i hästaffären men man ska helt klart kolla runt för det är brutal prisskillnad allt från 59 till 159 har jag hittat.Jag tror det är samma tillverkare men dom har bara ändrat märkeslappen!

Antar du har stor pannlugg på din häst då får du fläta den eller sprätta upp en springa så du får ut pannluggen och eventuellt sy så det inte fransar sig!

Det blir nog så att jag syr till/om nuvarande luvan. har haft lycra-när-varianten till en anna häst men de är lite för ömtåliga när jättehästen här gnider huvudet mot skrovliga ekar halva dagarna. Hon lyckas ju tom ha sönder den grova varianten :angel:

Det blir nog så att jag syr till/om nuvarande luvan. har haft lycra-när-varianten till en anna häst men de är lite för ömtåliga när jättehästen här gnider huvudet mot skrovliga ekar halva dagarna. Hon lyckas ju tom ha sönder den grova varianten :angel:

Då är nog dom lite klena har inga träd i hagen så hästen kliar sig bara mot ett vindskydd med mjuka kanter!!!

Prova RB 86, naturlig växtbaserad olja. Teneryl fungerar bra på såren för att skydda mot flugor, vatten och bakterier.

sambons sto fick en spark under ögat på betet för snart en månad sedan, ett rejält spricksår som både flugor och blinningar har ätit på, så så fort det hár börjat läka har de petat upp det igen ... efter att ha provat allt jag kommit på så har det äntligen fått vara ifred så pass mycket att det börjat läka bra igen.

Jag smetar på Skillingarydssalva (4 ess alltså) och så får hon flughuva på sig. Jag tittar till såret och har så klart tvättat av det ordentligt om det varit öppet igen. Glöm inte att hålla koll på hästens temp, infektioner kommer lätt i den värme som har varit och av alla kryp i såren.

kl

Det blev tillslut en annan flughuva i modell "lycra-tunnt nät" och såret läker fint, vätskar sig inte längre och har en skorpa över hela. Håller bara luvan tills dess att såret är helt läkt får jag vara nöjd. ;)

Mina hästar ser ut som två ufon i hagen, den stora med luva och den lilla med betesbegränsare och kycklinggult pannband... :angel:

090512+1393.jpg

Liknande trådar

M
Hästvård Hej! För ca en vecka sen så blev min häst troligen biten av en jorgeting i mungipan. Det svullnade upp rejält och har blivit till ett...
Svar
6
· Visningar
2 531
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Fri tillgång på torrfoder?