hålla honom på spåret

Mirre

Trådstartare
Rider en 6 åring ibland på ridskolan.
Underbar häst och jättefin och rida.
Men han vinglar in mot mitten i traven.
Försöker hålla stöd på ytter och sådär men vill ha tips på
hur få honom att hålla sig på spåret:D

Sv: hålla honom på spåret

Håll en stadig skänkel med innerbenet, nästan lite som du skulle göra en skänkelvinking, men så att du trycker ut honom på spåret när han lämnar det. När han går på spåret kan du lätta på skänkeln, men genast lägga till den igen när han försöker lämna spåret.

Se till att han går undan för innerskänkeln, eller egentligen bägge skänklarna i både framåtdrivande och sidförande syfte. Träna tex. på att flytta honom in någon meter innanför spåret, och sen flytta ut. Träna även att rida honom lite åt sidan undan innerskänkeln, behöver inte vara en regelrätt öppna, men ta in framdelen lite och flytta honom för innerskänkeln.

STäll honom aningen aningen inåt och flytta utåt borde funka bättre än att försöka hålla ut med innertygeln. Det hade i allaf all jag provat.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 781
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 072
Senast: Badger
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka