Hålla hund stilla efter operation...

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Idaidut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 4 931
I

Idaidut

Ja hur sjutton gör man det?? Igår opererades min 12åriga am.cockertik för livmoderinflammation. Hon var lugn och stilla igår kväll och rörde sig inte i onödan... men... Nu är hon precis lika pigg som vanligt och far upp när husse kommer hem, rusar till skålen osv. Knäppvovven.:p Jag är lite orolig att stygnen ska brista såhär nära efter operationen.

Är era hundar också svåra att ha stilla? Hur gör ni? :)

Sv: Hålla hund stilla efter operation...

Oftast är det inget större problem, såret håller en hel del.
Ring den opererande veterinären o fråga, om h*n anser det vara ett problem kan h*n skriva ut tex stesolid eller ordinera burvistelse.
PL

Okej, ja jag kan fråga... Tänkte inte på det, som det heter. :)

Tack tack!

FFa vill man undvika ökat tryck i buken som t ex kan uppstå när hunden hoppar (ffa ner) eller när det skäller. Springa rakt fram brukar inte medföra någon fara, men man bör förstås försöka hålla hunden stilla inom rimlighetens gränser.

Hon hoppar inte, eller jo studsar liksom. Hon halkar på golvet också, men det kan ju hjälpa med nån extra matta kanske. Vad skönt att det kanske inte är så farligt med hennes rörelser då. :) Det som gör mig lite nervös att de är så hastiga liksom.

När jag fick ena äggstocken bortopererad så var jag minnsan inte så rörlig som vovve är! :crazy:

Det är så olika hur svåra dom är att hålla stilla, troligen har hon itne jätteont utav stygnen o då tycker hon att hon kan röra sig så mkt hon vill. Men som nån skrev bur!
Det är hemskt att låta dom ligga där men det är för deras skull o under en begränsad period. Min syster fick låta sin valp på 7månader ha bur"arrest" i 6månader sammanlagt pga två frambensoperationer. Däremellan kopplad inomhus o utaomhus. Endast skrittpromenader. Hmm det var tufft för honom men det var ordinerat av vet. Han låg dock bara i buren när ingen kunde hålla hoom i kopplet. Vi såg till att hela familjen var hemma omlott så han låg nästan bara i buren om nätterna.
O konstigt nog ÄLSKAR han sin bur fortfarande nu 5år gammal :)

Hon kan inte vara i bur tyvärr... Hon får någon slags blockering i huvudet och krafsar som en galning, hör inte när man säger till henne osv. Det funkar ganska bra nu ändå, sålänge man själv sitter stilla och inte far runt. Det är när man ska gå ut eller när husse kommer hem osv. Hon gör sådana hastiga rörelser och blir så himla glad så hon far runt. Jag får vara tråkig och ryta till på henne så hon ska stanna i korgen... :crazy:

Jaja det är inte sååå länge kvar tills styngnen ska bort. Puh...

Hihi man är tråkig som matte ibland!! Bara att leva med. ;) Vi älskar ju våra djur så då får man göra det som behövs:love:

När min hund var 3 mån skadade hon sig och fick hela bakbenet gipsat + ordinerad burvila 10 veckor. Hemskt för en liten valp men tackolov var hon van vid bur sedan innan. Vi höll henne i schack genom att gömma godis i leksaker och låta henne äta på grisöron. Det var värst första veckan, sen var det som att hon knäppte av. Hemskt att se henne så deppig som sagt, men för läkningen var det väl bra iaf :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik opererades igår kl 15 för akut livmoderinflammarion. Den var tydligen nära att brista. Hon fick komma hem kl 20 igår. Igår... 2
Svar
37
· Visningar
4 657
Senast: Ratax
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 839
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 095
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 758
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka