Hålla i stigläderstroppen

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare mathil
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 376
M

mathil

Ida när jag var och kollade på dressyrgruppen på den lokala ridskolan fick 2 av ryttarna i uppgift av ridläraren att hålla i stigläderstroppen på den sidan där hästen blev stark. Tyvär hann jag inte uppfatta vad detta skulle göra för nytt så nu undrar jag om det är någon som har någon teori om detta? Lät i alla fall intressant och tydligen skulle det hjälpa också

Sv: Hålla i stigläderstroppen

kan bli intressant att höra hur det här slutar..

öhm... och jag som trodde jag redan hade hört det mesta :D liksom hur skulle det gå till? skulle dom stå still då eller det kan inte ha varit så att dom skulle "föra handen" i riktning dit eller så... vet att vissa praktiserar den metoden.

Dem höll i stigläderstroppen och tygeln samtidigt och red, en av dem hade för kort stropp så då satte dem en rem i ringen fram på sadeln som hon fick hålla i:crazy:

Min gissning är att ridläraren varit på Kyraclinicen i Umeå :)

Där fick nämligen ett ekipage göra så.. Anledningen var att hästen var svag i den sidan och ryttaren hade svårt att få kontakt på den tygeln. Tar ryttaren då tag i stiglädret så blir han/hon stabilare och starkare själv och stabiliserar då även hästen ;)

Kyra sa att man skulle "tänka inspänningstygel" och dra i stiglädret, inte i hästens mun :idea:

mathil skrev:
Ida när jag var och kollade på dressyrgruppen på den lokala ridskolan fick 2 av ryttarna i uppgift av ridläraren att hålla i stigläderstroppen på den sidan där hästen blev stark. Tyvär hann jag inte uppfatta vad detta skulle göra för nytt så nu undrar jag om det är någon som har någon teori om detta? Lät i alla fall intressant och tydligen skulle det hjälpa också

Jag har gjort samma övning för min dressyrtränare och anledningen är att jag är svagare i min höger arm än vad jag är i vänster vilket gör att när jag rider i vänster varv och ska hålla stöd i yttertygeln som då blir höger så kan jag inte hålla den riktigt still utan det blir glapp. Då fick jag hålla i stigläderstroppen för att kunna hålla still min hand och hjälpa min häst med stödet, för det var ju intehan som gjorde fel det var ju jag.

Kyras tanke var god: att ge bra stöd på den SVAGA sidan där hästen inte ville ta stöd. Hoppas bara att det inte missbrukas genom att hålla fast hästen när man inte orkar pga att muskelstyrkan brister (jag menar när man krampaktigt försökt dra hästen huvud rätt och inte orkar längre = däligt, så hoppas jag det INTE blir).

Man mathil, du sa ju att ryttaren skulle hålla handen där på den sidan där hästen blev STARK? Jag kopplar direkt = hjälp att hålla fast huvudet = negativt.

Fast först tänkte jag: Åh vad bra, vilken kanontränare som hindrar sina elever från att be hästen bita sig fast ännu mer (för det är ryttarens hand som får hästen att dra i den tygeln och det är INTE ryttarens hårdare/mer stadigt dragande hand som löser problemet) genom att be sina elever släppa tygeln, rida på en hand och hålla den starka sidans (den dragande handen) utmed kroppen. Fattar nu hur för mkt gott jag trodde :p Att släppa tyglen hästen drar i gör att man kan börja fokusera på att rida den rak och jämn med sist och skänkel istället för att fastna i handen, det är ju så lätt!

jag har provat det där..o fattar inte hur man lyckas :confused: de e ju för f*n omöjligt om ni frågar mig!

Åh! Det måste jag testa :idea: Glappar lite med händerna själv, bra idé

Själv fick jag på senaste lektionen rida med tyglarna i en hand och den andra armen hängande längs sidan.
Det blev en otrolig skillnad på hur hästen gick. Mer än vad jag trodde innan. ( Jag har problem med att jag drar fram axlarna. )

cewe skrev:
Själv fick jag på senaste lektionen rida med tyglarna i en hand och den andra armen hängande längs sidan.
Det blev en otrolig skillnad på hur hästen gick. Mer än vad jag trodde innan. ( Jag har problem med att jag drar fram axlarna. )

Det brukar jag också få göra, spec. i galoppen i vänster varv, för att inte störa hästen i dens insida. Min tränare brukar säga: Ta tyglarna i ytterhanden och bara NJUT av den där galoppen:love:

Sådär vill min ena tränare att jag ska göra och det smärtar i själen varje gång. Det spelar ingen roll alls om man drar i stiglädret eller i hästens mun, det gör lika förbannat ont i bettänden på tygeln ändå. Tycker inte alls om iden att hästens mun skall anpassas efter ryttarens hand, det ska vara tvärtom. Även om tygeln inte glappar kommer trycket i munnen öka och minska i takt med varje steg hästen tar. Vilket oftast gör att de spänner sig i rygg och hals för att hålla huvudet stilla. Då tror ryttaren att hästen är stabiliserad när den i själva verket bara spänner sig. Inte nån snäll metod alls.

Tycker att det funkar bra att ta tag i stroppen på den sida som är svagare, där hästen har en tendens att släppa kontakten. Man får lättare att hålla ett jämt stöd..:idea:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 479
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 734
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 548
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka