Hålla sig?!?

K

Kurant

Kan en häst stå och hålla sig,om dem är akut kissnödiga men står på ett tokigt ställe för att utföra det på?
Våran häst står med bena lite i kors just innan hon kissar..?
Tror att det är därför hon är så icke kontaktbar innan hon gjort det.

LÅter tokigt men jag har hört något liknande ?!

:confused: :smirk:
 
Japp hästar kan hålla sig ganska länge oxå.. En ridskoleponny på jobbet vägrade kissa i ridhuset i 1½ år, under en lektion blev han tvungen för han kunde knappt gå normalt och jämrade sig när han hoppade.. så han blev tillslut helt utom sig och svettades och släppte på bara.. men det krävdes lite för att han skulle släppa till :smirk: fast det är nog ändå en av de få gånger han har kissat i ridhuset, om inte den enda.. :D
 
Oh ja! Dessutom är det rätt vanligt!
Många hästar VÄGRAR kissa på en tävling, min är en av dem!
Så som en fd tränare sa "många har ju fått jättedåliga resultat på banan för att hästen varit kissnödig länge och vägrar kissa".

Jag vet även en häst som vägrade kissa NGN annanstans än i sin box!
Så hästen kunde ses i hagen så kissnödig att han höll på att sprängas! Ägarna fick då ta in honom i boxen, så han kunde kissa.

Det är inte bra med de hästar som är så känsliga var de ska kissa! De får mkt obehag av det tyvärr! :(

Dessutom kan hästar få urinvägsinflammation, vilket tillkännager sig ungefär likadant som på människor.
Dvs de försöker kissa ofta och inget kommer. Sedan när det väl kommer kiss, så gör det jätteont.
 
Min är oxå lite väl känslig på var han kissar.
Ligger det halm i hagen,då går det bra,annars håller han sig hela dagen.
Är vi ute och tävlar,inte en chans att han kissar förräns vi är hemma.Står vi och kikar på honom och pysslar om honom i boxen.Då kissar han inte heller,han vill inte ha åskådare.
Vi gjorde misstaget en gång att försova oss på morgonen när vi skulle till en fälttävlan i Norrköping,och medans han fick morgontuss hö och kraften så gjorde vi i ordning honom,vilket resulterade i ingen morgonkiss.Vid 13 tiden på dan hade han fortfarande inte kissat och jag stampade omkring med honom i div. högt gräs,åkermark,diken osv..Och till slut,ställde han sig för att kissa,jäääääättelänge.. *stackarn*..Nu vet vi att han är sån,så vi låter han alltid vara själv i boxen innan vi ska lasta,då brukar det komma en skvätt..Men det är jobbigt för honom..
 
På mina barns ridskola får alltid hästarna gå in i sina boxar en stund för att kissa om de ska gå på två lektioner efter varandra. Alltid lika roligt att se ett gäng kissnödiga shettisar som nästan går med benen i kors innan de kommit in och lättat på trycket...Vi brukar säga att det stallet är bygdens största toalett...
 
Visst kan hästar hålla sig när de är kisse nödiga.
Många hästar vill inte kissa under en ridtur utan håller sig tills de kommit tillbaka till stallet (gärna i boxen).
En del hästar blir ju lite nervösa och vill inte kissa på tävling andra vill inte kissa i ridhus.....
Olika för olika individer! :)
 
Hade en travare en gång som var väldigt "svårkissad". Gästboxar kunde man ju bara inte kissa i. Han sprang lopp superkissnödig ibland och det gick inge bra....Oftast kissade han inte inte förrän han kommit hem och då med ett stort UUHHUUUUUUUUUUUUUUUU...... :D
 
Jovisst kan dom hålla sig!

Sen finns det ju dom som inte har någonting emot lite publik när dom kissar.. t ex mitt under en omhoppning :o
 
Mitt sto kissar i trailern varje gång hon åker! Det är väldigt bra att slippa bekymra sig över det när man är på tävling.
 
Min kissar bara om det är minimal risk för stänk på benen.

Har flera gånger tyckt att han varit knorvig att rida, stannat, dummat sig osv, och så fort jag suttit av har han kissat i närmsta gräshög... :o :D

Dessutom kissar min häst ALLTID efter dressyrträningarna i ridhuset, har aldrig slagit fel hittills. :crazy: :D

I boxen kissar han i sitt hö allt som oftast, likaså i hagen. :crazy: Knäpphäst.
 
Vina kissar Bara om det är tex. gräs på marken...stänker ju på benen annars! :eek: :o. Kissar alltid i transporten också, skitkul...:crazy: Perfekt tycker hon själv, hon har ju höga skydd på alla fyra.... :rofl:
 
Ja, i transporten kissar Battis också. När han åker med skydd. Därför är jag taskig nu och låter honom åka utan (bara vanliga benskydd som jag har vid ridning) när jag bara skall upp till ridhuset. Bättre att han kissar där än i trailern. :o :devil:
 
Lära dem att kissa

Har bemödat mig att lära mina hästar att kissa på kommando. När jag visslar så kissar de, och det är jättebra när man rider distansritt för då när man hittar ett lämpligt ställe så är det bara att vissla.

Varje gång de har kissat, ute på turer, i boxen, transporten, ridbana/ridhus så visslar jag. När de är klara får de en morot ( inte varje gång).

I bland kommer jag på mig själv när jag visslar i stallet och tre hästar plötsligt står och kissar och har huvudena riktade mot mig "är vi inte duktiga nu?"

Kan man lära sina hästar krumelurer kan man väl lära dem kissa på kommando?
 
Re: Lära dem att kissa

Det var inte illa det eller :idea: polaren kan nog lära sin ponny att fisa på kommando då :D
 
Re: Lära dem att kissa

Jag lärde min häst att kissa i hagen i somras. Ganska ofta när man hämtade henne i hagen skulle hon både kissa och bajsa på vägen in, och jag stog och klappade henne under tiden utan att tänka på det. Snart kissade hon varje gång jag hämtade henne :D Bättre det än att hon gör det på gången. Nu vill hon inte kissa ute när det är tjäle, men bajsar gör hon fortfarande ;)
 
Ja, visst är jag taskig. Dessutom låter han oftast bli att bajsa diarrébajs i trailern om jag inte har höga skydd på bak. :devil:

Nu fungerar ju bara det knepet på korta resor upp till ridhuset när jag kan hålla mina nerver i schack och köra med bara vanliga benskydd - men ändå. Tycker allt att Battis blänger slugt på sin stygga matte ibland ändå. Han brukar ju ha som favorithobby att skvätta ner hela trailern annars... :crazy: *morr*
 
Tack alla för svaren!
Ska nu alltid ställa in henne i boxen innan något annat.. :bow:
 
Min pålle verkar hålla sig varje ridtur :crazy:
han ska ALLTID pinka så fort vi kommit hem igen.....
och han är av den snuskiga typen som inte bryr sig i fall han står på is och det skvätter kiss mot mage/ben :o :D

mvh/Arabizar
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 212
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 667
Senast: Tuggben
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 560
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp