Hålla takten i trav?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Nicita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 682
N

Nicita

Hej!
Jag undrar hur jag ska göra för att få min häst att hålla
takten när vi travar?Hon liksom accelererar.....och jag vill trava i
´lugn´ takt!Blir så jäkla skumpigt.....
Tilläggas bör att hon tycker det är dökul att trava....så då går det extra fort....
Hon har varit travare men är inte det längre!
Taxsam för svar,mvh Nicita:banana:

Sv: Hålla takten i trav?

Hejsan
Hade samma problem som du förut med min travare ..
Eftersom travaren är utbildade att trava fortare när du "drar" i tyglarna så ju mer du "drar" desto fortare går det .. Jag provade att från början ha helt slaka tyglar när jag började trava och det resulterade i ingen rivstart och det gick lungt visst kan det gå fort men dra inte gör halvhalter "ta lätta ta lätta" hela tiden så lugnar hon förhoppningsvis ner sig ... ;)

Lycka till !

Tack för ditt svar!!!
ska prova ditt tips ett tag å kolla om d funkar!!!
Mycke tack!!!!

Rid lätt. "Stå upp" två steg, sitt ner ett steg, "stå upp" två steg, sitt ner ett steg, osv. Så att hästen faller in i din takt och inte sin egen! Lycka till./M

MariaStarlet skrev:
Eftersom travaren är utbildade att trava fortare när du "drar" i tyglarna så ju mer du "drar" desto fortare går det
Eh, va? Jag vet inte vad du har kört för travare men de jag kört har då inte sprungit fortare när man tar hårdare i dem, och har aldrig varit med om någon som utbildar sina hästar det heller.

Till trådskaparen: Tre tips:
Håll din egen takt! Rid lätt i det tempot du vill att hästen ska gå i.
Sjung! Det hjälper dig att hålla takten och det lugnar hästen.
Smyg in i traven! När du gör fattningen från skritt, gör den lugn. Rid inte för den sakens skull med handbromsen i. Rid med många halvhalter och beröm så fort han gör rätt, även om han saktar av till skritt i halvhalterna. (Gör han det - gör en ny, lugn, fattning)

Jag skrev kanske lite otydlig men jag menade inte riktigt att man bara sitter och drar i hästarna när man utbildar dom inom trav det var absolut inte det jag menade, efter som det är väldigt sällan tyglarna är slaka när man tränar dom .. :cool:

Men det funkade för mig när jag gjorde så här och jag vet flera andra som också har gjort så med sina hästar och det har funkat, men jag säger absolut inte att det funkar på alla häster men det var bara ett tips :idea:

Ge hästen en uppgift. Jobba med volter, rakställ, gå över bommar, tempoväxlingar osv. Det har oftast fungerat bra på travarna här, då får dom något annat att tänka och takten kommer lättare.

Knapplån.

jag ahr faktiskt också uppfattat det lite så, inte att travare är lärda att gå fortare när man drar i dem men att de gärna ligger på bettet, och då kan ju ett rakt dragande ha ganska liten effekt...

Jag skulle försöka rida väldigt aktivt med säte och vikthjälper, och försöka få hästen uppmärksam på dig. Tycker hästen mkt om att trava kanske man kan testa att sakta av till skritt (om det nu går) så fort han accelererar, så kankse han förstår att han inte får trava alls om han gör så, och nöjer sig med att iaf trava i lugnt tempo.
Mkt halvhalter och som ngn annan sa, rid lätt i den takten du vill ha honom i! Låt honom förstå när han gör rätt, och ge eftergift eller belöna på ngt sätt så fort han går i det tempo du önskar.

På vissa hästar hjälper det att låta dem galoppera av sig en sträcka innan man börjar kräva att de ska lyssna, medans andra bara eggar upp sig mer. Men det kanske kan vara värt att prova?

Det är nog lite det jag skulle ha testat:)

Liknande trådar

Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 193
Senast: Pinus
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 776
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 069
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • WE-tråden
  • Födda-24
Tillbaka