Hålla vikten

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lady Mara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 900
L

Lady Mara

Under sommaren tappade mitt fullblod i vikt. Stallade in henne 1/8.
Har tyvärr inte lagt på sig. Hon får kraft + slobber + fri tillgång till hö alternativ gräs då hon går ute under dagarna. Har under sommaren ökat på matmängderna och sedan slutet av augusti får hon 1 1/2kg kraft morgon + 1/2kg slobber på eftermiddagen, 1kg kraft på kvällen samt hö i obegränsad mängd. Vad mer? Hur lång tid tar det för henne att åter ta sig i vikt?

Sv: Hålla vikten

Vårt fullblod fick vi ta bort från betet då hon tappade i hull, hon går nu på KRAFFT REHAB 4 kg /dag E-vit, B-vit och fri tillgång till hö, har lagt på sig rejält!! prova rehaben den är dessutom fri från havre vilket åtminstone på vårt fullblodssto är att rekommendera.

jumanji

Jag har ett halvblod som snart är 29 år som också tappar lite hull på sommarbetet. Jag har stödfodrat henne i några månader och nu sista månaden med 1 ½ kg kraft energi, 1 kg havrekross och 2 dl soja. Hon går fortfarande på gräs men har samtidigt fri tillgång på hö. Nu har hon gått upp i vikt och börjar se fin ut igen.

Tänk på att du behöver ge din häst fri tillgång på hö ute också även om hon har gräs i hagen. Näringsvärdet i gräset just nu är osäkert i och med att det har en hög vattenhalt och om hästen äter gräs är risken att hästen får i sig för lite näring under tiden hon är i hagen och bara äter gräs. Jag tolkade det som om din häst inte har fri tillgång på hö i hagen men jag är osäker på hur du menade där.

Har du provat att ge Krafft protein eller lusern hack?

Har du räknat överfoderstaten och sett till att du har rätt proteinhalt och rätt kvot?Analys?

Jag ger Hippo Grow Alfa till en häst som är hälften fullblod. När jag har räknat på foderstaten så blir det alldeles för lite protein om jag skulle ge vanligt kraftfoder typ havre eller vanlig krafft, med de värdena mitt hö har. Enligt Hippocampus får denna häst "orimligt mycket", men det behövs om han ska hålla hullet.

prova att ge lusernhack. Det har funkat jättebra på mitt fullblod.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 050
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan... 2
Svar
30
· Visningar
2 339
Hästvård Hej min kompis har en varmblodstravare som är 165 i manken och väger bara 410 kg. När han fick honom så var han väldigt smal, han har...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är... 2
Svar
34
· Visningar
4 495
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka