Hållbar gårdsplan?

pinky

Trådstartare
Vår gårdsplan är i princip helt asfalterad, vilket är väldigt praktiskt med tanke på butiks- och lagerverksamheten.

Det finns dock en bit som inte "används", som ligger vid sidan av och som vi skulle kunna göra lite mer hemtrevlig och trädgårdslik.
Idag är den biten någon slags före detta gräsmatta. Det växer gräs där, men även en hel del annat, t.ex. en del mossa. Vi klipper den dock med gräsklippare på sommaren för att hålla den något i schack.

Visst skulle man kunna göra iordning marken och så eller rulla ut en vanlig gräsmatta där, men problemet är att den biten är det enda stället som går att skotta undan snön på under vintern. Alltså skrapas marken ganska hårt vid snöskottningen, och vi skulle varje vår få lägga ner ganska mycket jobb på att återställa gräsmattan där.

Det skulle vi iofs behöva göra redan som det är nu, men med tanke på att marken redan är i så dåligt skick gör det inget att det bli nya jordhögar och skrapmärken. Ogräset växer där ganska snart, så det är lite grönt under sommaren ändå...:angel:

Vad kan man göra för att få ett snyggt och lite hemtrevligt underlag, som är lätt att återställa efter vinterns snöskottning? Eller som kanske inte tar stryk alls? :)
 
Sv: Hållbar gårdsplan?

Kanske antingen grus eller några fina stenplattor? Vet inte hur de klarar slitaget men jag kan tänka mig att de fixar det bättre än gräs?
 
Sv: Hållbar gårdsplan?

Grus är inte så kul vid snöskottning, de följer nämligen med och hamnar där man inte vill att det ska vara.

Men plattor av något slag skulle nog se både fint och hemtrevligt ut. Och praktiskt med ett fast, hårt underlag.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nu kör det igång. Det årliga Maskroskriget. :rage: Alltså - jag HATAR maskrosor. Både de stora bladrosetterna och de fula vita bollarna...
Svar
17
· Visningar
4 037
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Vid huset har jag en del grusade ytor, d.v.s. det är makadam där. Lagret är på tok för tunt så ogräset får lätt fäste i underlaget och...
2
Svar
30
· Visningar
2 631
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vid huset har jag en del grusade ytor, d.v.s. det är makadam där. Lagret är på tok för tunt så ogräset får lätt fäste i underlaget och...
Svar
0
· Visningar
549
Senast: Magiana
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 649
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp