Hållbar laddkabel

Men det är ju extremt märkligt. Jag har liksom fungerande iphonesladdar som är ganska många år gamla. Måste vara från minst 3 olika telefoner, och jag tenderar att ha mina iphones i rätt många år.
Jag brukar säga att jag borde vara världens bästa testperson, det som håller för mig håller för ALLA.

Jag vet inte vad jag gör, men allt tenderar att gå sönder i min närhet.
 
Om det vore så väl…
Jag vet faktiskt inte varför alla går sönder så snabbt…
Visst, försiktig med de är jag väl inte … men samtidigt inte heller våldsam.
+1 , alla iPhoneanvändare i familjen konsumerar Lightningkablar på löpande band.

Laddarna går däremot inte sönder, utan det är kablarna som blir trasiga. De som håller längst är originalkablarna, men på tredjepartsmarknaden har vi inte hittat något riktigt bra.

Är sorterad i samma kategori produkter som toapapper = förbrukningsvara.
 
+1 , alla iPhoneanvändare i familjen konsumerar Lightningkablar på löpande band.

Laddarna går däremot inte sönder, utan det är kablarna som blir trasiga. De som håller längst är originalkablarna, men på tredjepartsmarknaden har vi inte hittat något riktigt bra.

Är sorterad i samma kategori produkter som toapapper = förbrukningsvara.
Alltså, jag trodde jag var ensam.
Har precis samma upplevelse, själva laddaren håller ”hur länge som helst”
Det är kablarna som går sönder.
 
Även här går kablarna åt på löpande band. De som funkar bäst för mig är dollarstores som kostar en tjuga. Jag har en uråldrig kabel också som fortfarande funkar för det mesta. Har för mig att den är från biltema
 
Funderar på vad det kan vara som gör att mina laddare aldrig går sönder. För det första använder jag aldrig telefonen när den är kopplad till laddare, utan jag har som rutin att lägga telefonen på laddning varje morgon när jag kliver upp och sedan rör jag inte laddaren till nästa morgon. Jag har dessutom ytterst sällan laddaren med mig någonstans, utan den ligger på samma plats varje dag. Kanske det som gör att mina aldrig går sönder? Jag har aldrig köpt en laddare.
 
Jag har sett någon produkt som UF-företag brukade sälja, kabelskydd verkar vara en bra start för googling på den :)

Mina sladdar håller ofta länge men vissa enheter och laddningssladd behöver lite för mycket kraft för separation så förstår att det händer. Men skulle se över hjälpmedel som kan fästas på sladden :)
 
Inget bra svar då jag inte har just iPhone.

Men i veckan läste jag en intressant artikel där dom hade röntgat olika kablar i detta fall usb-c. Från Apples mycket dyrare variant till billigare av annat märke.

Efter sett det är jag verkligen inte förvånad att det kan skilja mycket mellan billigare och dyra om man bara ser hur dom är inuti. 😅
Screenshot_20231102-122052.png
 
Jag har genom åren prövat mig igenom ett X antal sladdar till både android och IPhone, ingen har hållit särskilt länge. Det har gått så långt att jag alltid köper 4-5 sladdar åt gången …. ungefär var 6:e månad.

Jag har prövat ”allt” i budgetväg, från cdon, fyndiq, teknikdelar, amazon osv. Alla har slutat ladda efter någon månad.

Jag funderar allvarligt på att köpa

Apple MagSafe trådlös laddare​

från Elgiganten för dryga 500 kronor. Det blir betydligt billigare än att köpa nya laddkablar hela tiden…
Så gör jag. Jag har flera trådlösare laddare hemma beroende på var jag behöver ladda. Den senaste är inbyggd i skrivbordet. Jag behöver inte leta efter sladdar utan bara lägger telefonen på rätt plats.
 
Men det är ju extremt märkligt. Jag har liksom fungerande iphonesladdar som är ganska många år gamla. Måste vara från minst 3 olika telefoner, och jag tenderar att ha mina iphones i rätt många år.
Samma här. Min äldsta lightningsladd måste vara minst 7 år nu, den har börjat bli lite rynkig i ena änden pga lång misshandel av att dra loss den i kabeln istället för hårdplasten, men funkar fortfarande.
Enda gången jag köper nya är när jag behöver en annan längd, ha en extra i bilen eller liknande. Det var många, många år sedan jag slängde en sladd för att den slutat fungera.
 
Jag söker tipps på hållbar laddkabel (2 meter) till IPhone.

Nu vet jag inte om jag haft extrem otur, eller om jag misshandlat laddkablarna, men jag får byta dem ofta. De slutar fungera efter ca en månad.

Alla är köpa på nätet och varit kopior som fungerar till IPhone.

Jag kan inte skylla på katterna då de är totalt ointresserade av kablar. Det syns inga yttre tecken på skada, de slutar ”bara” helt plötsligt att fungera.

Jag har funderat på att köpa ”äkta vara” men den kostar nästan 450 kr/styck. De jag brukar köpa kostar ca 100 kr/styck. Är det värt att köpa ”äkta vara”? Håller de fyra gånger så lång tid (eller helst ännu längre)?

Andra tips på hållbara kablar?
Jag har köpt textilklädd sladd från Kjell & Co 2 meter lång och den har hållit i många år.
Minns inte priset någon hundralapp eller två kanske? Funkar utomordentligt bra.
 
Jag behöver köpa kablar relativt ofta men det är pga att Megara tuggar i sig dem. Av någon anledning är det märkeskablarna som är :d men även andra är goda. Av någon anledning så äter hon inte på tygkablarna så de är bra av andra orsaker än att vara tillräckligt långa, hållbara och billiga.

Samsungkabel jag lindat kabelskydd runt :meh:

1698959898239.png
 
Jag som ofta använder telefonen under laddning har också varit frustrerad över hur de går sönder. Tycker vinklade kontakter håller längre. Som denna (viktigast såklart i änden mot telefonen).
78C8B8F9-C122-44A6-B59E-8CF57F408425.jpeg
 
Och jag bara känner "Ytterligare en anledning att inte ha i-phone"... :D Jag har aldrig haft någon laddare som har gett upp före telefonen. Har alltså android (Samsung).

Alltså, jag har haft iphonre i många år och aldrig varit med om att laddaren går sönder före telefonen. Tvärt om så har jag laddarna kvar från alla gamla telefoner och alla funkar fortfarande.

Jag har haft iphone sedan nagot halvar, kanske ett ar efter att iphonen kom ut och har aldrig haft en kabel som gatt sonder. Jag har rest runt varlden med min mac laptop och iphone sedan "urminnes tider" och snurrat ihop sladdar, ibland lost upp knutar pa sladdar som bara knolats ner i bagage :o och i storsta allmanhet misshandlat dem och ingen har nagonsin gatt sonder.

Har samma erfarenhet. Lightningkablar håller inte så bra. Kanske blir bättre när Apple tvingas av EU att använda USB-C.

iphone 15 har USB-C och ipad har haft det ett tag, dessutom har macbook haft det ganska lange pa vissa av deras produkter.
 
Jag söker tipps på hållbar laddkabel (2 meter) till IPhone.

Nu vet jag inte om jag haft extrem otur, eller om jag misshandlat laddkablarna, men jag får byta dem ofta. De slutar fungera efter ca en månad.

Alla är köpa på nätet och varit kopior som fungerar till IPhone.

Jag kan inte skylla på katterna då de är totalt ointresserade av kablar. Det syns inga yttre tecken på skada, de slutar ”bara” helt plötsligt att fungera.

Jag har funderat på att köpa ”äkta vara” men den kostar nästan 450 kr/styck. De jag brukar köpa kostar ca 100 kr/styck. Är det värt att köpa ”äkta vara”? Håller de fyra gånger så lång tid (eller helst ännu längre)?

Andra tips på hållbara kablar?
Har din ursprungliga också gått sönder? det verkar ju som att du kanske inte är så snäll mot dem. Jag har både ursprungliga och diverse olika som jag köpt lite var som helst (pressbyrån tex) när jag tappat bort, inklusive ett par riktigt bra i tyg. Men ingen har gått sönder speciellt fort. Efter många år av misshandel har jag två jag slängt för att plastskalet är borta på delar, de har fortfarande fungerat.
 
Jag brukar inte använda telefonen medan den laddar, men det kan hända. Har ett par sladdar som ligger i botten på väskan jämt och används om telefonen laddar ur på tåget el dyl. (den har ngra år på nacken och jag spelar spel). Just nu är det de fina färgmatchade tygsladdarna (en till lurar och en till telefonen+ powerbank) som ligger i väskan men plastsladdar har också klarat det. Jag har kanske dock aldrig köpt någon riktigt billig laddsladd (köper ju mina i panik pga glömd på resa oftast), de på typ pressbyrån är inte extremt billiga tror jag. (har ipone)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp