Hållbara boots

Bukefalos 30 år!

PopcornPlayer

Trådstartare
Nu har skrället på kort tid trampat sönder ett par PC, ett par Eskadron, ett par vanliga neoprene och ett par vanliga gummiboots.

Gummibootsen gick inte sönder vid spännet, utan hela jävla gummit, så hela gummiboots är nog inget alt. Har ett par Sprenger, som jag förvisso inte provat, men jag tror inte de håller bättre.

Tips? Gärna boots i järn, diamant eller ngt annat hållbart :banghead:

Hur hållbara är sådana här?
veredus_piaffe_skyddsboots_svart.jpg

Sv: Hållbara boots

I mitt stall har vi en häst som trampar av sig skor lite titt som tätt så han hade boots på under hela vintern. Han hade sprengerboots och dom höll i nästan 5 månader, sedan blev det en reva i ett av dom. De är väldigt hållbara, Han hade på sig dom dygnet runt och även under perioden när hästarna hade brodd på alla 4 under i hagen :)

Är det Ballistic Bell Boots du har? Trampar hästen sönder dem finns det inget hopp. :p Jag har haft dem i hagen på fullbroddad, klantig häst som gör filéer av vanliga neoprenboots och det är inte ett enda litet hål i dem.

För att ha sönder dem skall hästen trampa sig jäkligt illa. :crazy: Jag hade nog försökt ta reda på varför den trampar sig så extremt för det där är ju inte normal klantighet, antar att den inte ens har brodd nu? Har den för långa tår? Någon låsning som gör att den rör sig konstigt? Försök reda ut det, risken är ju stor att hon skadar sig.

När vår trampa av sig skorna hela tiden så han fick ha boots på så tejpade jag dom med silvertejp kors å tvärs, då höll dom lite längre.

Min häst massakerar också Boots. Måste ha i hagen då han har katastrofhovar och absolut inte få dra av någon sko. Jag har testat lite olika men de som hållit bäst är ett par Globus Boots i neopren med "mjuk" (fleece?) utsida. Har haft dom i flera år, dock inte daglig användning från början då. Hööks neoprenboots höll i två dagar...

Hej!
Min häst har haft Hööks Xpert X-country Equi-Guard (179:-) på sig i hagen dygnet runt sedan mitten av maj. Det är alltså 3½ månad och det är bara normalt slitage på dem, de har inte på något sätt gått sönder. Visst snurrar de lite trots förhöjningen i karleden, men de skaver ingenting. Rekommenderas varmt!

Är det Ballistic Bell Boots du har? Trampar hästen sönder dem finns det inget hopp. :p Jag har haft dem i hagen på fullbroddad, klantig häst som gör filéer av vanliga neoprenboots och det är inte ett enda litet hål i dem.

För att ha sönder dem skall hästen trampa sig jäkligt illa. :crazy: Jag hade nog försökt ta reda på varför den trampar sig så extremt för det där är ju inte normal klantighet, antar att den inte ens har brodd nu? Har den för långa tår? Någon låsning som gör att den rör sig konstigt? Försök reda ut det, risken är ju stor att hon skadar sig.

Du har aldrig mött ett proffs på att demolera boots ser jag. Det är inte alls svårt att demolera allt som finns i boots väg om man är en klantskalle som en av mina unghästar som med jämna mellanrum trampar sig fast på motsatta fots boots och tro inte att han lyfter på den foten då när han inser att den andra sitter fast, nejdå då sliter man upp den andra foten med all kraft man har och vips har man en demolerad boots. Och han gör det gång på gång på gång vilket också är anledningen till att han måste ha boots för är det inte bootsen han gör det med så är det skorna. Han gör alltså oftast detta när han står still. Hans bootskonto ligger på många tusenlappar vid detta laget om man summerar alla boots han demolerat.

Till min som bet av sig sina boots eller slet av dem så är dessa de som varit mest prisvärda, det går av bitar istället för hela boots och kardborren är suverän.

610460_01.jpg

Bitar ja... Hela kardborren lossnade från neoprenet på ena sidan då min trasade sönder sömmen... De höll i 2-3 dagar...

Jag köpte just ett par hela gummiboots på Börjes till min pålle, som massakrerat och/eller notoriskt fått av sig de andra boots jag provat. Hon gick med en boot på sig på ena fram i hagen en hel sommar, för att bygga upp muskulaturen efter en "typ skada". Jag köpte två par av dessa för att ha några extra att ta till efterhand som hon massakrerade dem, men samma boot höll alltså hela sommaren.
Lätta att ta på var de också, då de är tunna och mjuka i gummit upptill.

Den sorten som jag köpte var viktboots från Finn Tack, såg jag när jag kollade nu. Finns bland travutrustningen.

Japp, det är sådana hon trampar sönder.
Rider man henne på volten behövs egentligen inte boots alls. Då kan man balansera upp henne tillräckligt bra. I hagen har hon boots som brukar hålla ett bra tag. Det är när man rider ut och hon får flippen för något läskigt, de ryker. Och de får hon rätt ofta. Inte särskilt långa tår, dock är hon rätt plattfotad.

Precis så gör min också.
Min gammeltant som trampar sig konstant ffa i traven (med bak på fram) sliter inte alls boots på samma sätt.

Davis boots tycker jag är hållbara :) jag har haft ett par i 10 år. Dom har spruckit lite vid sömmar till kardborren men går fint att använda ändå.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka