Halm som strö (hon äter den)

Shaggy

Trådstartare
Den här frågan hamnar nånstans emellan foder och hästvård men eftersom jag ser der som ett foderproblem så lägger jag den här.
I det stall jag står nu så ingår det halm i hyran. Halmen är antingen havrehalm från deras egen åker eller vetehalm som dom fått från en vän. Jag har inte vågat ge min häst av havrehalmen från förra året eftersom ca 5-10% av havren var kvar i den :d. I år så är det inte lika mycket havre kvar i halmen och vetehalmen är också bra tröskad och därför tänkte jag att jag skulle börja med halm.
I förrgår slängde jag in en kaka vetehalm (ca 1kg) och igår syntes resultatet, hon hade ätit upp nästan alltihop det var väl max 1 hekto kvar :crazy:. Om jag ställer henne på halm så kommer hon väl att äta upp all halmen känns det som och samtidigt vill jag ha henne på halm så att hon kan plocka i sig lite under natten.
Vad är det för värden på havre- och vetehalm och hur mycket kan man räkna med att en mycket matglad häst stoppar i sig (det måste väl finnas nån botten i henne också)? Hon äter gräs i hagen (hon är inte hungrig när hon kommer från hagen) och får ca 2-2,5 kg hö inne hon väger ca 500 kg.
Tilläggas skall att hästen behöver gå ner i vikt men jag tycker ju synd om henne som måste stå på spån när alla dom andra har halm.
 
Varför inte fodra henne med halm? 2.5 kg hö är för lite stråfoder. Ställer du henne på halm är det dock risk att hon glufsar i sig hela bädden. Halm innehåller inga proteiner alls bara lite energi.
 
Jag ska givetvis ge mer hö i vinter men nu går hon ute och äter gräs hela dagen så brist på grovfoder är jag övertygad om att hon inte lider av.
Jag vet att halmen inte innehåller proteiner och det är det som är problemet. Hon är tjock och äter hon mycket halm som bara innehåller energi så lär hon ju inte gå ner i vikt. Frågan är hur mycket energi halmen innehåller.
För övrigt så får hon en del proteinfoder också för att uppväga att gräset säkert har dåligt proteininnehåll.
 
Har hästen tillräckligt med hö/hösilage så äter den det före halmen.Det finns de som fodrar med halm utöver höet(1 kg halm innehåller ca 5 mj) Hur många kg hö får hästen/dag och vad väger hästen?
Ps, där är ju ingen näring i gräset nu ju :confused:
Hur ser din höanalys ut?
 
ger du tillräckligt med hö över natten så hon har det att tugga på hela tidne kommer halmen att ligga kvar=)
 
Tck för siffran på energi innehållet i halmen. Ska räkna en foderstat (när jag fått analysen) och se om jag kan peta in ett par kg halm i den, vore kul om det kunde fungera att låta henne stå på halm. Att ge henne kraftfoder känns inte viktigt utan jag stoppar gärna in extra energi med grovfoder om det går (okej lite får hon för att blanda ut algerna i men det räcker med nån näve havre till det).
Som jag skrev så väger hon ca 500 kg och får ca 2,5 kg hö. Väger det inte utan det är en uppskattning men har dom gånger jag vägt det alltid legat exakt eller ca 0,5 kg över. Utöver detta får hon 100 g alger ca 300-400g lucern hackad strå och 1 näve havre.
Tyvärr finns det ju vissa hästar som äter mer än dom behöver och min häst är en av dom. Hon kan äta tills hon bara står och stönar för att hon är så mätt. Att ge henne mer hö tror jag inte är lösningen på problemet. I vintras hade jag henne i bra hull med uträknad foderstat och då fick jag hålla igen på maten och verkligen vara noga med att väga allt hon fick.
 
Min kallblodstravare är ganska matglad och han petar i sig ca 1 kg halm om dygnet, och han står på bädd. Jag trodde han skulle äta mycket mer. :smirk:

Man får tänka på att ett kg halm är ganska mycket, volymmässigt. Vi har räknat med att en liten skottkärra med halm väger ca ett halvt kilo.

När det är kallt på natten kan han sätta i sig lite mer, men håller man kvoten mellan protein och MJ på lite över 6 så borde det klara sig hela säsongen.

mvh Jessica
 
Halmen är hårdpressad så en kaka väger ca 1 kg och den satte hon i sig med raket fart. Kanske iofs inte stoppar i sig mer om hon får mer halm får prova det.
En kvot på 6 är inte att tänka på för henne hon behöver en på MINST 6,4 så det blir väl vetekli för att öka proteinhalten i vinter också (sucka).
Längtar efter höanalysen så man slipper gissa på vad hon ska ha att äta.
 
Jo, jag förstår om hon behöver högre kvot än 6, men lägg henne på lite högre kvot än hon normalt behöver så behöver inte halmen ställa till något med den.

mvh Jessica
 
hehe! mamman till min häst gav sig gärna på halmen innan höt :) så det är nog en smaksak ;)
tuslus
 
Provade igår igen med at ge lite halm. Skillnaden var att den här gången så fick hon en tuss hö samtidigt :idea:. Hon åt höt först och sen verkade hon inte bry sig om halmen. Får se i kväll om den fortfarande ligger kvar eller om hon stoppat i sig allt i natt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 015
Senast: Twirro
·
Hästvård Tänkte bara spåna om någon här har några idéer. Min häst hostar aldrig på hösten/vintern när han står inne på box på halm och äter hö...
Svar
12
· Visningar
1 815
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 787
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp