Bukefalos 28 år!

Leta reda på en kobonde. De brukar ha en "halmhackare".
 
såg att de hade det på Hippos monter på globen. Verkar vara lite väl överkurs väl? Vanlig halm lär väl funka för de flesta?
 
Gud vilken bra affärsidé! Det och färdigfoder måste vara en guldgruva. Eller varför inte odla havre, rensa den väl, trycka en flashig säck och sälja för 3,50 kg + moms? Bättre än att skänka bort spannmål till Lantmännen...
 
Samma företag som säljer HorseHage saluför även en halm-mix som är hackad halm sprayad med lite melass (om jag inte minns fel). Kilopriset är 1,60 tror jag.
/M
 
Jag har en halmhackare ståendes i logen! Ska kanske börja sälja hackad halm i säckar och ge det ett flashigt namn? :idea: Borde gå att få ut i alla fall 4 gånger priset jag köper det för.
 
Visst är det härligt när gamla husmorsknep kommer till heders igen? Det här är ju ett gammalt välbeprövat recept när man har så illa med bra hö att man tvingas utesluta hö ur foderstaten och försöka få i hästar/kor/svin strå på annat sätt... Alla sätt är bra utom de dåliga... :D
 
Det som var i Hippos monter på Globen var lusern. En med högre protein innehåll och en med ett lite lägre proteininnehåll men med lite högre energi.

Den ena låg på 76 g smb rp och den andra på 110 g smb rp.

För er som har en halmhack på logen, räkna ut hur mycket jobb det är att stå och hacka och fylla säckar + vad säckarna kostar stycket innan ni tror att ni skall bli miljonärer på att sälja halm för 1,60 kr /kg...då får ni nog jobba för en väldigt låg timlön....
 
Även Krafft har ju dels Lusern hackad strå med högre proteinhalt (smrp105) och sen Lusern Mix med proteinhalt som ett bra vanligt hö (smrp65) där lusernen är blandad med gräsfröhalm.

Själv använder jag lite Mix som "utfyllnad" i kraftfodret då en del av våra pållar både är glupska och får väldigt lite kraftfoder. Så får de lite mer att tugga på och slipper bli så otåliga när kompisen bredvid äter länge.
 
Tack för svaren. Ska ha det för att dels tillgodose tuggbehovet, och så att han ska få lite mer i krubban när de andra får.
har nu pratat med en bonde här som har hackat halm, ska bara höra vad han ska ha för det. :)
 
dom brukar inte tycka om att äta enbart hackad halm i krubban, utan den bör vara "preparerad"...en del bönder gör ensilage av havrestrån, skördar som hö, och plastar in alltihop....det gillar hästarna.... :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
600
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
786
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 746
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
692
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp