Kaki

Trådstartare
Som ni kanske förstår på rubriken så undrar jag lite om halm. Kommer inte underfund med vad det är för nytta med det. Men något bra borde det ju va eftersom folk använder det. :bump:
Varför har man det?
Vad innehåller det?
Vad gör det för hästen?
Om man inte har det som strö utan som "hö" (plus vanligt hö såklart), varför?
Är det mycket mer fibrer än i hö i det?

Tacksam för bra svar :bow:

Sv: Halm?

Varför har man det? Som strö eller som grovfoder.
Vad innehåller det? 4-5 MJ och lite mineraler/kg foder. Alltså bara ca hälften av energimängden jämfört med ett normalt hö, dock inget protein att räkna med.
Vad gör det för hästen?Sysselsättning i form av tuggtid, fibrer "för magen".
Om man inte har det som strö utan som "hö" (plus vanligt hö såklart), varför?För att kunna ge mer grovfoder utan att ge för mycket energi, eller för att "spä" ut en foderstat baserad på ett alltför kraftigt annat grovfoder.
Är det mycket mer fibrer än i hö i det?Kan inte svara exakt, men det är ju i allmänhet grövre strån i halmen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 964
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 127
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka