Hals på täcke??

TheHunted

Trådstartare
Kan man köpa enndast hals utan att ha ett täcke som är gjort för att ha hals.
Är det riskabelt att sätta på en hals utan att kuna sätta fast den i själva täcket

vad tycker ni??

tacksam för svar!

MvH//The Hunted One

Sv: Hals på täcke??

jag skulle nog anse att det var lite riskabelt, jag har ett täcke med tillbehörande halstäcke som man kan ta av och på som man vill, bara det känns halv riskabelt,

Man kan, men det sitter inte lika bra, har upplevt att halstäcket lossnat och glidit ner över hästen huvud. Tur han var lugn och sansad och inte fick panik. :crazy:

Det är bättre att köpa ett täcke med hals påsytt!! Shires har många fina.

Jag skulle inte sätta på ett halstäcke som inte går att sätta fast i täcket. Har köpt ett vintertäcke med hals som man kan sätta på och ta av som man vill.

Även om det kan sättas fast i täcket ska du vara obs på att fästena kan släppa. Det har hänt mig flera ggr. Så jag försöker att undvika lösa halsar numera.

Skaffa rejäla grejer!

Min förra häst dog nästan pga ett halstäcke som inte satt fast i täcket. Det åkte över huvudet på henne och hon gick omkull och höll på att kvävas till döds. Var inte OK på flera veckor efter det och fick äta massa mediciner, fick blödningar i lungorna osv.

Ska man ha såna grejer på, se till att det sitter ordentligt.

Jag har Hööks halstäcken som jag kombinerar med deras utetäcken med ringar på.
Har även ett täcke med fast hals.

Centaur skrev:
Även om det kan sättas fast i täcket ska du vara obs på att fästena kan släppa. Det har hänt mig flera ggr. Så jag försöker att undvika lösa halsar numera.
Absolut!
Det är första gången jag köpt ett täcke med tillhörande hals så jag kommer vara observant och verkligen ha koll på spännena de dagar han kommer ha halsen på (vid riktigt kallt och blött och blåsigt väder).

Mitrolle skrev:
Jag har Hööks halstäcken som jag kombinerar med deras utetäcken med ringar på.
Har även ett täcke med fast hals.
Det är ett sånt jag köpt nu ;) TM och HP är de täcken som passar bäst på min häst..

Själv är jag ordentligt skeptisk till täcken med hals, både fasta och avtagbara. Men om du tvunget vill ha med hals tycker jag definitivt att du ska ha ett med fast. Har hört så många olyckor med dessa halstäcken... :crazy:

Nu har jag redan köpt det jag nämnde oven men halsen kommer inte att användas mycket iaf, utan bara när det verkligen behövs.

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 416
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Ett av Eikars Amigotäcken har börjat ta in en del vatten på rumpan efter att jag varit tvungen att tvätta det (med täckestvättmedel) i... 2
Svar
27
· Visningar
1 779
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 171
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

• Bildtråd