Görel
Moderator
Så otroligt sorgligtJag gissar på att det finns många som fått det här med att springa eller röra sig generellt och utan krav förstört för sig på grund av skolidrotten och att det är fokus på att prestera.
Skolidrotten har förstört min inställning till all form av fysiska aktiviteter i grupp eller när någon annan tittar på. Detta att bli bedömd och kritiserad är vidrigt. Jag begår hellre harakiri än att göra något fysiskt i lag. Är helt i avsaknad av bollsinne och har skolios och fick därför ha korsett i flera år. Jag kunde inte röra mig och inte andas. Trots det tyckte man att jag skulle vara med på de vanliga idrottslektionerna. Jag skolkade hela tiden. Det enda jag var bra på var orientering för jag har lokalsinne och är bra på att läsa kartor.
När jag nu läser diskussioner om att antalet idrottstimmar borde utökas i skolan för att eleverna ska få röra på sig tänker jag bara på stackars elever som ska plågas ännu fler timmar i veckan.
Jag har ingen aning om hur idrottsämnet fungerar idag, men om kunde hjälpa elever till att hitta en form av fysisk aktivitet som de trivs med skulle det vara till stor nytta för elevens framtida liv.