Halsfluss, hur snabbt borde penicillinet hjälpa?

Som barn och tonåring och ung vuxen när jag fick massor med öroninflammationer vände också allt väldigt fort när jag fick penicillinet. De senare åren har jag dock märkt att det tar lite längre tid innan det ger med sig, och sedan ytterligare lite längre tid. Vad hände med att mirakelhjälpa liksom! :cautious: Numera får jag alltså vänta flera dagar innan det långsamt blir bättre!

Jag har nyss avslutat en kur på 10 dagar för lunginflammation och jag känner mig faktiskt inte bättre ens Jag saknar tiden i livet där man faktiskt tog någon enstaka tablett och kände förändring med en gång!

Någon som kan mer och är utbildad kanske kan svara bättre men min teori är att man inte ger mer penicillin än det som verkligen är nödvändigt. Förr gav man både mycket och starkt och jag kommer också ihåg att det vände på mindre än ett dygn.
Nu för tiden kan det ta 3-4 dygn innan man känner en förbättring, tycker jag (både halsfluss och öroninflammation). Dock kan man ju då anta att dosen är mer anpassad och bättre utvecklad.

Jag vet också att vissa "bakteriesjukdomar" (jag hade UV för ca 7 år sedan) så hade man sänkt penicillintiden från 10 dagar till 5, så allt anpassas bättre, hela tiden.
 
Update. Var till jourcentralen idag och läkaren skrev ut Dalacin istället. Mår redan betydligt bättre.

Sen är det klart, det är ju omöjligt att veta om jag hade blivit bättre idag även om jag fortsatt på Kåvepeninet. Men jag tror på att om det är bakterieorsakat och man får antibiotika som biter på just den bakterien ska det vända ganska omgående, definitivt inte fortsätta bli sämre i alla fall. Sen att det tar ett tag innan man känner sig frisk igen är en annan sak. Alla läkare/sköterskor jag träffat verkar vara av samma åsikt (förutom den första på 1177..).

Normalt sett kan det ta upp till 3-4 dagar innan man märker klar förbättring efter insatt antibiotikabehandling.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej. I fredags fick jag plötsligt feber och sedan har det fortsatt under helgen med runt 38.5-39.4 i temp. Varvat Alvedon och Ipren och...
2
Svar
21
· Visningar
4 480
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • När fan slutar jag ramla av?
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp