Halsfluss, hur snabbt borde penicillinet hjälpa?

Mischmasch

Trådstartare
Fick ont i halsen i torsdags och låg sen med 40 graders feber till på fredag då jag uppsökte VC. Dom tog snabbtest som visade positivt för Strep A och allt pekade mot bakterier så jag fick penicillin utskrivet.

Mitt minne av penicillin och halsfluss när jag hade det upprepade gånger som ung är att penicillinet var rena mirakelmedicinen och att det började vända på en gång. Nu har det bara blivit värre. Halsmandlar är typ dubbelt så stora mot i fredags (och redan då tyckte läkaren att det var rejäla doningar), gula, jag har fortfarande feber (maxdos Alvedon hjälper inte fullt ut, utan den har jag nog över 39), ont på utsidan av halsen (inte bara mandlarna), svårt att svälja, svårt att prata och sängliggande.

Ringde 1177 i morse och den klämkäcka sköterskan tyckte inte alls det var konstigt att jag blivit sämre om jag bara hunnit äta 3 penicillintabletter. Nu ska jag snart ta den 5de men inte känns det nå bättre nu heller..

Vad har ni för erfarenheter?
 
Jag tycker det varierade. Hade ständiga halsflusser under 1,5 års tid.
Bland vände det på 2 dagar, andra gånger låg jag däckad i över en vecka.
 
Jag fick nån penicillin som inte hjälpte nån gång vet jag.
Men då hade jag halsböld.
I övrigt tycker jag penicillin hjälper typ direkt.

Är du svullen på utsidan halsen också?
 
Jag fick nån penicillin som inte hjälpte nån gång vet jag.
Men då hade jag halsböld.
I övrigt tycker jag penicillin hjälper typ direkt.

Är du svullen på utsidan halsen också?

Ja det tycker jag, att jag är svullen på utsidan också. Och lite öm/stel i nacken. Sen går jag ju på maxdos alvedon, vet inte hur mycket det maskerar.
 
Har själv råkat ut för att det ena var så att säga konstaterat men det var det andra i slutänden, eller om det var båda, vetifan. Pencilin lindrade ev lite men sen ville det inte ge sig i vilket fall. Kan i knappast vart ensam om att råka ut för det. Frisk blev jag men vill minnas det var segt.
 
Var det bakterieflussar och som du åt penicillin för då?

Olika tror jag. De tog odling varje gång. Detta är 7 år sen. Sen tog de bort halsmandlarna och sen dess har jag inte haft fler. Jag hade 8 halsflusser under det 1,5 året :o
 
Ja det tycker jag, att jag är svullen på utsidan också. Och lite öm/stel i nacken. Sen går jag ju på maxdos alvedon, vet inte hur mycket det maskerar.
Har de checkat för halsböld?

Minns inte hur det var nu, men jag blev iaf svullen även på utsidan.
Minns inte heller hur det konstaterades riktigt.
Men det var värre än halsfluss iaf.

(Bra minne 😅)

Vet iaf att nåt tillfälle jag var på vc och typ hela avdelningen fick kika mej i halsen för att få se en halsböld irl 😇😁
 
Har de checkat för halsböld?

Minns inte hur det var nu, men jag blev iaf svullen även på utsidan.
Minns inte heller hur det konstaterades riktigt.
Men det var värre än halsfluss iaf.

(Bra minne 😅)

Vet iaf att nåt tillfälle jag var på vc och typ hela avdelningen fick kika mej i halsen för att få se en halsböld irl 😇😁

Dom kikade mig ju i halsen när jag var där i fredags men då var dom inte i närheten av så stora som dom är nu 🙈 Sitter i telefonkö till 1177 nu, ska höra om det är ok att jag bokar tid på jourcentralen imorgon bitti om det inte är bättre då.
 
Hade nog velat utesluta halsböld faktiskt, för min erfarenhet är att man brukar bli bättre ganska omgående när man får penicillin.
 
För mig brukade det ta minst två dagar efter jag börjat äta penicillin för att känna mig "OK". Jag hade, i ditt fall, avvaktat till måndag. Det var fredag igår och så fort kommer inte effekten av penicillin att du behöver kollas imorgon också.. Krya på dig!
 
Vänster är större än högre men det är den i normaltillstånd också. Men är öm på vänster utsida av halsen, ner på sidan och längs käkbenet framför halsmandel. 1177 tyckte jag skulle boka en tid på jouren imorgon och om det blev värre inatt så jag får svårt att andas eller ondare i nacken ska jag fara in på akuten. Kruxet är bara att det inte finns nå ledig tider upplagda på jouren imorgon, jag hoppas dom lägger upp tider imorgon bitti så det inte faktiskt är fullbokat. Har tagit 2 Alvedon och 1 Ipren nu för att få ner febern så jag kan sova.
 
Som barn och tonåring och ung vuxen när jag fick massor med öroninflammationer vände också allt väldigt fort när jag fick penicillinet. De senare åren har jag dock märkt att det tar lite längre tid innan det ger med sig, och sedan ytterligare lite längre tid. Vad hände med att mirakelhjälpa liksom! :cautious: Numera får jag alltså vänta flera dagar innan det långsamt blir bättre!

Jag har nyss avslutat en kur på 10 dagar för lunginflammation och jag känner mig faktiskt inte bättre ens Jag saknar tiden i livet där man faktiskt tog någon enstaka tablett och kände förändring med en gång!
 
Update. Var till jourcentralen idag och läkaren skrev ut Dalacin istället. Mår redan betydligt bättre.

Sen är det klart, det är ju omöjligt att veta om jag hade blivit bättre idag även om jag fortsatt på Kåvepeninet. Men jag tror på att om det är bakterieorsakat och man får antibiotika som biter på just den bakterien ska det vända ganska omgående, definitivt inte fortsätta bli sämre i alla fall. Sen att det tar ett tag innan man känner sig frisk igen är en annan sak. Alla läkare/sköterskor jag träffat verkar vara av samma åsikt (förutom den första på 1177..).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej. I fredags fick jag plötsligt feber och sedan har det fortsatt under helgen med runt 38.5-39.4 i temp. Varvat Alvedon och Ipren och...
2
Svar
21
· Visningar
4 480
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp