Halsförlängare-olika stl?

eldione

Trådstartare
Ville INTE ha en diskussion huruvida den är bra att rida med eller ej!

För några år sedan när jag red privatlektion med min förra häst så ville ridläraren att jag skulle skaffa halsförlängare till hästen.
Nästa gång hade jag med mig en som jag hade köpt på hööks och vi använde den. Grejen var att den var så himla kort! Hästen var en smäcker häst på 153 cm och när vi hade på halsförlängaren så satt den jättehårt om hon inte hade huvudet i lod :crazy: Vi hade den fäst på sidorna i sadeln och den var inte uppkortad alls i nacken.
Vi använde den ett par gånger men jag tyckte inte om det så jag slutade med det.

Har senare sett många bilder och på ridskolan där hästarna har på sig halsförlängare som sitter jättelöst! Som bara hindrar hästen från att ta upp huvudet men som inte sitter så hårt som min gjorde.

Det stod på förpackningen att det var "one size fits all" men var det verkligen det? Eller har jag fått ett måndagsexemplar?

Sv: Halsförlängare-olika stl?

Tycker generellt sett att halsförlängare brukar vara för korta. Alla jag sett har varit för korta, även på mindre d-ponnyer har fullstora varit lite väl korta.
Men halsförlängaren är ju som den är, den SKA ta emot och få hästen att ta in nosen. Om den är lös är den verkningslös, och det är väl inte därför du vill ha den?

Nu är jag anti-hjälptyglar (just halsförlängaren gör enligt mig ingen nytta; antingen skapar den spänning i hästen eller hänger så löst att den är lönlös). Men ett tips som du vill ha är att gå in på en vanlig sybutik och fråga efter resårband; mät halsförlängaren innan du går ner och så köper du så många meter du vill ha. Är resåren för mjuk, köp så att du kan använda dem "dubbelt". Köp eventuellt egna hakar att sy på i ändarna av resårbandet; alternativt så knyter du fast det i den längd du vill ha på hästen.

Skaffa en Chambon istället om du är ute efter att hästen inte ska gå med huvudet för högt. Lättare att justera och stör hästen mindre än en halsförlängare. Sen kan hästen med en chambon sträcka halsen och huvudet framåt/nedåt, detta går inte med halsförlängare.

Det finns ponnysnoddar och fullsnoddar, oftast. Fullsnoddarna är ofta bruna medan ponnysnoddarna är svarta. Det har jag märkt :D

Köpte en på Hööks här i höstas då den jag lånade av medryttaren gick sönder under en av Brisses rodeouppvisningar... :D :crazy:

Tycker den är lång faktiskt. När Brisse jobbar rätt i form hänger den väldigt löst och han är inte liten direkt... Möjligt att det finns olika färger och ps och fs. Har inte reflekterat så mycket över det då jag inte använder den särskilt ofta, ibland när jag tömkör.. Den jag köpte är svart dock! :D

den jag köpte är svart, men det stod inget om storlek på den. Och om man skulle beställa den så kunde man inte välja storlek :crazy:

(btw så har jag inte använt den på 3 år nu och lär inte göra det igen. bara undrar :p )

Jag har aldrig sett att de varit märkta med storlek.

Däremot har de alltid varit för korta, t.o.m till Pinky som bara är 152 cm och dessutom har väldigt kort hals... :smirk:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Terminens sista två lektioner blev en hopplektion och en dressyrlektion. På sista hopplektionen fick jag rida Juvelen, den unga...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka