Halsinfektion?

TinyWiny

Trådstartare
Jag har något minne av att jag läst att hundar kan äta gräs när de har ont i halsen? Är det så eller är det bara en skröna?

Sv: Halsinfektion?

Nu på våren är det väldigt vanligt att hundarna "betar" utan någon annan orsak än att de verkar tycka att det skira gräset är gott!

Men visst kan gräsätning - och ätande av grus, jord, singel, bark osv - vara ett tecken på både irritation i halsen och negativt påverad mage/tarm.

/Swat

mina äter gräs lite allt som oftast och mår precis som vanligt... fast om gamlingen äter en viss sorts gräs så kräks hon lite senare, höna eller ägg? :)
om enda "symtomet" hunden har är gräsätande så skulle inte jag lägga någon större vikt vid det.

Det är nog ganska vanligt att hundar förvandlas från hundar till kor nu på våren :p

På hunddagiset ( där jag " jobbar " ) så kan man se flera hundar bara gå runt och äta gräs :D
Så oftast äter dem väl för att det är gott, eller nåt sådant...

Tack för alla svar :) Då behöver jag inte oroa mej. Min hund är som vanligt i övrigt men kastar sig över allt skirt gräs som kommer upp nu. Han mår inte illa, har inte kräkts, är inte dålig i magen och han reagerar inte när jag trycker eller känner på halsen.

Tack!

Många hundar med tonsillit äter gräs, gärna som besatta sådär. Dom kan du inte känna från utsidan, utan måste gå in och kolla efter hur det ser ut.

Men då borde han väl vara påverkad på något sätt? Feber eller iallafall inte vilja leka och busa som vanligt?

Så länge det är vårprimörer oroar jag mig inte över mina kossor, börjar dom äta fjolårsgräs är det dags att åka till vet.

Nej, dom brukar sällan vara påverkade i övrigt av det. Bara om det gått riktigt långt, och då brukar det sluta i att dom inte äter så bra, kräks utan anledning, får dålig andedräkt, tandsten och annat. Men det tar tid att komma dit..

Men fy nu blir jag ju orolig igen :(
Får se om han fortsätter äta gräs nu i helgen annars får det bli en tur till veterinären på måndag.

Nä, det är inget att oroa sig över! Dom dör inte av tonsillit, om det nu skulle råka vara det :) Vilket det ju inte behöver vara ens! Och det är ingen akut sjukdom heller, så du kan absolut vänta över helgen innan du ringer någonstans.

Tack :)
Idag verkar han ta det lugnare med gräset. Han tog inte ens en tugga när han var ute nu på morgonen. Jag får hoppas att det inte är något utan att det bara var för att han tyckte att det nya gräset var gott.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver... 2 3
Svar
59
· Visningar
3 338
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Har ett stycke kräsen hund som är tämligen ointresserad av mat. Vi har provat alla möjliga olika varianter för att få han att äta men... 2
Svar
25
· Visningar
2 023
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
846
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
595
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka