Hälsokontroll

majola

Trådstartare
Jag ska ha ut veterinären för att göra en allmän hälsokontroll på min gamla häst. Jag antar att han vet vad som ska göras, men frågar ändå för att ha lite koll. Vad tycker ni att man ska kolla vid en sådan undersökning?

Jag ska ha ut veterinären för att göra en allmän hälsokontroll på min gamla häst. Jag antar att han vet vad som ska göras, men frågar ändå för att ha lite koll. Vad tycker ni att man ska kolla vid en sådan undersökning?

Veterinären tar med sig ett protokoll som han fyller i ang hästens hälsotillstånd.

När veterinären kom för att besikta min gamla pålle så tyckte jag att han böjde för mycket i de gamla benen (sa till vet. o ta det lugnt) Jag tycker ev. att man kan hoppa över böjprov beroende på ålder, fysik o användningsområde av hästen.

Hur som helst anser jag att tänder bör kontrolleras extra noga på en gammal häst. Se till att veterinären verkligen gör sitt jobb. Hovkvalité brukar oxå vara extra intressant att kolla upp på äldre hästar.

Nej, den här ska inte heller böjas mer än möjligen mycket försiktigt.

De vanliga protokollen som används vid besiktningar tycker jag verkar lite väl allmänna så därför frågade jag efter mer tips. Ska tänka extra på att tänder och hovar kontrolleras!

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
602
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 107
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
650
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka