Halstäcke igen...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Girlie_68
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 864
G

Girlie_68

Har läst en massa inlägg om halstäcken men vill ändå ha lite mer tips. Bor i mellannorrland där det ibland kan bli ganska kallt och har en helklippt häst. Nu funderar jag på att skaffa mig ett halstäcke, löst alltså. Finns ju ett hos Hööks som man sätter fast i täcket och i grimman och det må väl vara ok.. men nu har jag en massa vintertäcken utan öglor för fastsättning av detta. Undrar om de går att att sätta fast detta i grimman endast eller om det är aldeles för stor risk.
Tilläggas skall att jag är inte intresserad av att köpa ytterligare ett vintetäcke... För många redan..
KOm gärna med andra lösningar..
Tack på förhand :bow: :bow:
//Girlie

Sv: Halstäcke igen...

Jag skulle ALDRIG tordas sätta i grimman bara. Alltför lätt att hästen får halsdelen över huvudet osså händer det en olycka. :(
Har hört om alltför många sådanna olyckor...

Om du ej har möjlighet att sy fast ringar på något/några av dina täcken så skulle jag köpa ett med fast hals.

Jag har med fast hals, men har även täcken utan hals dom dgr det är mildare och uppehåll.

Det är väl bara att köpa ringar och sy fast på täckena?

Nej, det räcker inte med att sätta fast halstäcket i grimman!

Hööks halstäcken verkar vara små i storlekarna. Jag köpte ett i cob (till min pålla som är appaloosa/fullblod, med rätt så smäcker hals. Hon är 152 i mkh så det är ingen stoor häst). Täcket gick inte ens att knäppa för det var så litet *s* Så det blir till att byta till Full.

Girlie_68 skrev:
Har läst en massa inlägg om halstäcken men vill ändå ha lite mer tips. Bor i mellannorrland där det ibland kan bli ganska kallt och har en helklippt häst. Nu funderar jag på att skaffa mig ett halstäcke, löst alltså. Finns ju ett hos Hööks som man sätter fast i täcket och i grimman och det må väl vara ok.. men nu har jag en massa vintertäcken utan öglor för fastsättning av detta. Undrar om de går att att sätta fast detta i grimman endast eller om det är aldeles för stor risk.
Tilläggas skall att jag är inte intresserad av att köpa ytterligare ett vintetäcke... För många redan..
//Girlie

Om du bara sätter i grimman så kommer halstäcket kana fram när hästen böjer ner huvudet och betar/äter/söker mat på marken.

Så det är bara ta fram nål och tråd och sy ringar på täcket eller ev använda en lös gjord (fungerar sådär)

Girlie_68 skrev:
//Girlie

Sälj några täcken då?

Liknande trådar

• Låst
Relationer Detta är rena spekulationer dock. Personen själv är fast och fullt medveten om att det svänger REJÄLT i humör och känslor, och tror sig...
Svar
3
· Visningar
6 412
Senast: Hedinn
·
K
Utrustning Åhh jag tycker det är såå kul att bläddra i nya Hööks katalogen! :) Sitter nu och funderar kring vintertäcke för pållen. Jag har haft...
Svar
16
· Visningar
1 364
Senast: Krabban
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka