halstäcke på natten?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dressyrfantasten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 977
D

Dressyrfantasten

Ni som har avtagbara halstäcken har ni dom kvar på natten?

Sv: halstäcke på natten?

När min häst var helklippt hade jag det, det blir ju kallare att stå inne där de inte kan röra sig som ute

Min hade sin hals på sig inne när hon hade halsen.
Tog bort den ett tag på eftermiddagen och sådär, men den fick sitta på under natten eftersom stallet sköts kollektivt så finns det inte någon möjlighet att den som släpper ut ska hålla på med några täckesbyten..

Hugger knapp.

Nu är jag JÄTTE medveten om att jag gör kardinal felet och addresserar frågor som INTE ställts. Ni får skälla på mig om ni måste! Men måste bara fråga: har ni halstäcke på hästarna på rutin? vet ni att hästen släpper ut EXTREMT LITE värme via halsen??? även om den är klippt?

ställer inte frågan för att kritisera era halstäcken utan bara väcka frågan då helt uppenbart era halstäcken ställer till extra krångel/besvär och frågor för er, och jag argumenterar att de är väldigt ganska onödiga.....

Host host jag vet :o :angel:...

Köpte täcket och hals följde det med så jag har använt den när det varit som mest ruskväder ute dvs. blåst, regn etc. Känns så dumt att inte använda den bara :p

Fast jag föredrar egentligen halvhalstäcken. Ska köpa nytt regntäcke med halvhals i morgon. Inte för kylans skull då utan för att passformen oftast är bättre på min häst när det är halvhals då hon är lite grövre i modellen. Just nu har hon ett Shires täcke med halvhals.

Det håller jag med om att halv hals täcken ofta sitter oerhört mycket bättre än täcken utan halvhals. har själv förkärlek för halvhals just pga passformen och att de inte "drar" i bogen alls lika mycket!

att använda halstäcket "bara för att det följde med" :mad: shame on you! :eek: :smirk:

Nej jag är övertygad om att Min häst fryser på halsen. Isär om han skulle bli våt eller om det blåser. Ser ju att så fort jag tar av täcket reser han pälsen så nog tycker han det är kallt...
Och hästar som går med täcke utan hals sätter mer päls på halsen än övriga kroppen.

Så jag kommer fortsätta ha på mina halstäcken..

*knapplån*

Tillbaka till ursprungsfrågan tack :)

Nä, för min häst har bara hals på ett av sina utetäcken. Och än så länge har det vart för ''varmt'' för det täcket (440g).

Liknande trådar

Utrustning Någon som erfarenhet av halstäcken i fleece? Fungerar det under utetäcke ell
Svar
1
· Visningar
204
Senast: Bison
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 930
Senast: Görel
·
Utrustning Min dotter har börjat rida lite :love: Hon har hittills ridit i varmfodrade stövlar, men nu när dom byttes ut mot gummistövlar så insåg...
Svar
1
· Visningar
183
Senast: clusia
·
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
946
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka