Halstäckets vara eller icke vara?

Jenny85

Trådstartare
Jag har under vintern låtit min gamla tant gå med ett halstäcke då jag tycker halsen och nacken håller sig betydligt mjukare då (har tidigare haft rejäla problem där). Har ett täcke som sitter perfekt på henne, både vanliga täcket och även halsen. Nu så har hon på kort tid tappat halva manen och jag antar ju såklart att det är halstäcket som är boven i dramat... Är detta vanligt? tar man i manen så får man med sig en tuss direkt :crazy:

Hon fick ha halstäcke på sig förra året och det blev samma sak då så här års (under januari). Trodde, eller hoppades, att det kanske mer berodde på andra faktorer...

Är det helt enkelt bara att skita i halstäcket nästa säsong?

Sv: Halstäckets vara eller icke vara?

Min erfarenhet är att fasta halsar skaver betydligt mindre (sitter bättre) än lösa halsar, så det kan vara en idé att prova!

Låter som att din häst reagerar på värmen... Kanske räcker med ett tunt halstäcke? bara om som ett regntäcke på halsen.
Kliar hon sig ofta i manen? De kan få som värme utslag i manen om de blir för varmt och framför allt fuktigt...
Sitter halsen på under natten när hon är inne också?!

Skönt att höra att det är fler som har problemet. Jag köpte en lös hals i år när det började bli -35 tyckte jag att det behövdes och hon fick en fodrad hals.

Efter en tid med halstäcke började även hon tappa man, hon har små kala områden nu om man kollar. Men detta slutade genast när jag tog av "halsen" och började direkt jag satte på den igen.

Hon kliar sig inte eller beter sig minsta annorlunda, hon är inte heller speciellt varm när man har haft den på vilket hon borde om det är av värmen...

Denna häst hade halstäcket på sig i ca 10-12 timmar när hon va ute och togs av direkt hon kom in.

Hoppas vi kan lösa man-mysteriet! :banana:

Fast halstäcken brukar skava, speciellt nedre delen på manen, de rör ju huvudet upp och ner hela tiden. Jag tycker ofodrade halsar brukar vara bättre, de är inte så "tunga".
Jag är noga med att ta av eller vika bak halsen på natten inne och pälsglansa manen. Sen har jag den inte på dagar då det inte blåser och är varmare. Det funkar lite men mina har ändå lite tunnare man längst ner, den hästen med 100g hals mer än den med ofodrad.

Man får nog välja, vissa hästar får skav av alla halstäcken och då får man väl fundera om det är värt att ha en häst med halv man eller inte ;)

Min dam får skav mitt på manen så att säga, inte längst ner. Men så har ju inte jag fast hals dock.. Smart med pälsglans, det ska ja testa!

Ingen av mina hästar (3 olika) som haft eller har halstäcke ofta har fått manen påverkad.

Det står två hästar i samma stall som min som använder halstäcke. Den ena har fast och den andra har löstagbart. Båda har drabbats av att manen försvinner. En tredje häst med halstäcke tycker att täcket är högst obehagligt och går och kliar sig hela tiden, dock utan att manen tagit skada.

Min tappar man både med fast/lös hals.
Hennes mamma gjorde det aldrig.

Jag har hört att det är hästar med "resning" på halsen som lätt skaver bort manen

Hhmmm, inte ett ovanligt fenomen verkar det som...

Själva halsdelen är ganska tunn och hästen kliar sig inte alls. Jag kan ta och gnugga i manen utan att hon bryr sig, men jag får ju däremot en rejäl tuss man i handen :crazy:

Herregud, hon ser ju inte klok ut nu! Får väl klippa ner resterande av manen riktigt kort så man inte tänker på hur jävlig den ser ut nu *suck*

Har ett rambo. Både täcket och halsen är fodrat i ett väldigt glansigt material och det är nästan så att manen blir polerad, absolut inte skavd.

Min är som en giraff, får inget skav trots vädligt tunn man och som i övrigt får skav av allt.
Har rambo's ofodrade lösa halsar, dock inte jämt utan när det är svinkallt eller blåser mycket etc.
Inga problem än så länge, har haft två vintar nu.

kl

Min dam tappade manen förra året, iår har hon tappat betydligt mindre.

Jag har samma täcke som förra året, ett Mark Todd med lös fodrad hals. I början tappade hon lite, och jag trodde det skulle bli samma visa som förra året då hela manen på nedre delen av halsen trillade av. Jag tar alltid av halsen på nätterna eftersom det är mycket varmare i stallet än ute och har gjort så både förra året och detta året.

MEN iår har jag en storbal hö i hagen, istället för att lägga ut hö. Jag misstänker att det är för att hon inte äter från marken som skavet blivit mindre, eftersom täcket skaver mindre när hon inte rör huvudet upp och ner hela tiden för att äta.

Tror detta är något de flesta råkar ut för. Även i stallet jag jobbade förra året hade vi detta bekymmer. Det blir varmt och instängt med konstant skav = jättesvårt att knoppa :P

Det är jättevanligt, täcket skaver bort manen helt enkelt. Beror på hur hästen är byggd och manens kvalite, inte täcket. Även om det blir värre med smutsiga halstäcken...

Jag har en som tappar typ halva manen (inte så att det blir kalt såklart men små fjunar kvar bara) och en som har precis lika fin man som på sommaren. Den som tappar är mer högrest men dom har samma täcken.

Man får välja, ful man eller varm häst. Min är jättefrusen och behöver verkligen hals så manen får bara se ful ut.... det växer ju ut igen...

Min häst har halstäcke på vintertäcket för första gången i år, men det har fungerat jättebra. Inga skav och manen är för en gångs skull fin, och ligger åt samma håll :)

Vi har en inhyrd som har gått med halstäcke sedan i höstas också, och hon har inte heller fått något skav.

Hästarna är ute oftast minst 12 timmar om dagen.

Men jag tror nästan det beror lite på hur känsliga hästarna är och även hur täcket sitter.
Våra har fasta halstäcken båda 2.

Grejen är den att täcket "skaver" inte på hennes man, manen har varit superfin hela tiden tills för kanske 3 veckor sedan då manen helt plötsligt rasar av. Det är som att manen "dör" inifrån och helt plötsligt bara lossnar.

Delvis KL

Jag har ett bucas (det svarta med ganska tunn glansig helhals) som sitter helt perfekt. Tycker det är konstigt att hon helt plötsligt bara tappar manen... Aja, det växer ju ut *suck*

Är det helt kalt alltså? Så du ser huden? I såna fall kan det ju röra sig om någon form av värme/fukt exem. Kanske du kan ha ett tjockare täcke och så skippa halsen?

Som jag skrev, det blir varmt under täcket och jag har samma problem, manen skavs inte, den bara lossnar. Men som någon sa, det är bättre med en varm häst uten man, än en frusen häst med man :p

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
26 285
Senast: Raja
·
V
Utrustning Hjälp mig klura ut det här mysteriet. Min häst har börjat frysa så hon skakar, hur mycket skillnad gör ett halstäcke? Vad kan det annars... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
11 795
Senast: veronican
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen... 2
Svar
23
· Visningar
3 942
Senast: zoowie
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 129
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka