Bukefalos 28 år!

Halt efter vila..

Tussilago

Trådstartare
Ingen bra rubrik, men kom inte på nåt..
Ska dra min "historia". Min hund, en 6 åring blandrastik, var med mig den 11 maj och red en lång, rejäl runda. Inget kontigt med det, hon är ofta med mig ute, även om denna sväng blev snäppet längre.
Dan efter var hon jättehalt i vä framben. Riktigt linkade. Det var alltid värst då hon legat ner. Blev gradvis bättre, sen var hon mig på jobbet o lekte med lite hundar. Sen vart hon tvärhalt i vänster bak. Sen har hon vilat, bara tagit det lungt, och blivit ohalt. Har gradvis trappat upp motionen. Jag har tyckt att det vart nåt skumt med hunden, men jag är lite "nojig" så jag har mest trott jag inbillat mig. Tyckt hon vart lite "låg", och "stel" men inget som gått att sätta fingret på.
Idag var hunden med ut o red igen, en runda hon ofta förut varit med på. Nu är hon återigen halt i vä bak, främst då hon vilat.
Självklart ringde jag vet redan under första hältan och rådfrågande, men det tyckte de var onödigt o komma in. Trodde på nån sträckning eller så. När jag tänker tillbaka hade hon nån hälta för dryga året sen, i ett framben, vet ej vilket. Detta också efter att svärfar gått LÅÅÅNGT med henne. men blev bra på ett par dar.
Imorrn ringer jag vet igen o frågar, och hoppas att vi kan få komma in. Men vad säger ni kunniga hundmänniskor om det här? Det är ju kontigt att det är två ben som spökar..
Är ju rädd för både artros och borrelia..
Vad tror ni? Vad bör de göra för undersökningar på henne? Hur går hältutredning på hund till? Många frågor här nu, men har aldrig vart med om det här..
Hon har ju alltid varit aktiv, tränat o tävlat agility, vart med på ridturer, busat med andra hundar mm.. Så orolig för min underbara lilla donna!!
16510687.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Halt efter vila..

Har hunden tillfrisknat så kan du nog spara dina pengar, vänta och se om det kommer igen mer frekvent.
Troligen har hon överbelastat sig och då är det lätt att göra det igen, jmf med dig själv.
Jakthundar kan morgonen efter en rejäl jaktdag vara så stela att de knappt kan gå ut och pinka, men ta fram jägarkläderna så piggnar de till :)
 
Sv: Halt efter vila..

Nja, hon har ju varit halt 3 ggr(3dje nu), på 2 olika ben, under loppet av 3 veckor. Hon blev halt idag igen då efter att jag var ute red med henne. Så jag skulle nog säga att det är återkommande.
 
Sv: Halt efter vila..

Ringt vet nu, och först ringde jag den jag har till hästen, som oxå har en smådjursklinik. Men fick tid först på tors om en vecka. Kändes sjukt långt bort, så jag ringde djursjukhuset, och fick tid på måndag. Känns otroligt fult att göra så, men hunden mår inte bra.
Jag ropade på henne från vår uteplats, hon låg nere på gräsmattan. Hon brukar alltid komma som ett skott, nu reste hon sig sakta, skrittade ca 4 meter, sen damp hon i backen o tittade på mig:cry:. Nåt som VERKLIGEN inte stämmer där. Bör jag tempa henne kanske? Hon äter som vanligt o dricker bra. Men idag känns det som om smärtan satt sig i "huvudet" hon känns otroligt låg på nåt vis. Ledsen..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 349
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 764
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
3 750
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 871
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp