Halt golv i stallet...

C

Colleen

Jag har köpt en gård och stallet är ett gammalt ko-stall.
När jag släppte in en av hästarna där för att hon skulle få bekanta sig med stallet, så halkade hon VÄLDIGT mycket :crazy:.
Det är ett gammalt gjutet golv som blivit blankt, vad kan jag göra?
 
Du kan ju "bygga" en spångång... Det beror ju lite på hur stallet ser ut... Annars kanske man kan lägga dit en gummi matta ,men dom brukar ju vara ganska dyra...
 
Sätt på hästarna broddar och låt dem springa omkring på golvet, så blir golvets yta uppruggad och mindre hal.
Så har jag gjort och det fungerar jättebra.

Att gjuta på ett tunt lager är inte så bra, det bara spricker och lossnar sade min betong-gjutare.
 
För att kunna gjuta på ett lager på ett stålglättat betonggolv måste du först rugga upp ytan med någon form av ets men jag tvivlar på att det du gjuter på håller, det blir för tunt och bräckligt.
Men prova att prata med någon betongare om det går etsa golvet så blir det förmodligen mindre halt.
 
Tack för svaren :), funderade på gummi matta eller att gjuta på ett lager nytt. Jag kan ju lägga på spån tills att jag frågat runt, annars får jag väl vänta tills i vinter då broddarna kommer på och prova det.
Tack ,tack...
 
jag var på en ridskola dom byggt för 10 miljoner där hade dom fått rådet att lägga på ljust spån för att:

* minskar ljudet till 70%
* ljusare stall
* hästarna trivs bättre
* människor sänker ljudnivån då allt är så tyst

när jag får eget stall ska iaf jag lägga ut spån,så himmla mysigt,kanske lite extra jobb men det går jag med på :D
 
Sätt på hästarna broddar och låt dem springa omkring på golvet, så blir golvets yta uppruggad och mindre hal.
Så har jag gjort och det fungerar jättebra.

Att gjuta på ett tunt lager är inte så bra, det bara spricker och lossnar sade min betong-gjutare.

Jag har sådan där superslätt golv (lättsopat dock) och med broddar blir det ÄNNU värre, då blir de som bambi på hals is!

Jag har löst det så att jag har gummimatta på uppbindningsplatsen, och 'bastmatta' resten av gången fram till boxarna.

Jag kikade både på att gjuta nytt betonglager/cementlager och räffla, och att gjuta gummimatta men jag har så fruktansvärt stort så det skulle bli hur dyrt som helst. Så jag har mattor.

Oskodda hästar klarar sig dock, bara de skodda som har problem, men då är det HALT och allra värst är det med brodd.
 
Det finns betongslipar som man kan hyra. Kolla i telefonkatalogen efter företag som hyr ut maskiner.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
868
Senast: a1agnlju
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 008
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
619
Senast: valy
·
  • Artikel
Hästnyheter När Malena Mandelholm kom ut i stallet på morgonen möttes hon av en kuslig syn. Hennes stall, där hon kvällen innan lämnat sina hästar...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp