Halt häst kostar skjortan

Sv: Halt häst kostar skjortan

– Att hästen någon gång i framtiden kan komma att bli friskförklarad är oväsentligt, då köparens avsikt med köpet var att hästen skulle delta i tävlingshoppning från augusti 2007.

Detta uttalande gör det väldigt riskabelt att sälja häst överhuvudtaget i framtiden om de skulle vinna en process i rätten på detta :eek:

Snacka om att helt tappat känslor för djuren. Jag skulle skämmas om jag var köparna!!! :mad:
 
Sv: Halt häst kostar skjortan

Detta uttalande gör det väldigt riskabelt att sälja häst överhuvudtaget i framtiden om de skulle vinna en process i rätten på detta :eek:

Snacka om att helt tappat känslor för djuren. Jag skulle skämmas om jag var köparna!!! :mad:


Fast som säljare av en häst för 1,25 mille så skulle jag själv vara ganska angelägen om att kolla upp alla eventuella fel.
Och som köpare skulle jag bli VÄLDIGT besviken om jag betalade 1,25 MILJONER för en häst som visade sig vara skadad eller sjuk när jag köper den.

Och även om hästen skulle kunna bli frisk någon gång i framtiden så ÄR det ovesäntligt för mig som köpare om min plan med att köpa hästen är att tävla i år.
 
Sv: Halt häst kostar skjortan

kl

varför man inte föräkrar vid köpet då du har ett bes intyg ua (det väsentliga iaf) om hästen ändå ska försäkras är dock för mig en gåta...
 
Sv: Halt häst kostar skjortan

Jag tycker det är köparen som har åsidosatt sin undersökningsplikt alternativt veterinären som har slarvat med besiktningen, förutsatt att inte ägaren har behandlat hästen för denna åkomma tidigare och förnekat det.
 
Sv: Halt häst kostar skjortan

kl

Ibland undrar jag om inte hästvärlden skulle vara trevligare och ärligare om det inte var sa stora pengar inblandade.
 
Sv: Halt häst kostar skjortan

För mig är det helt obegripligt att köpa en häst för 1,25 mille:crazy::eek:

Men det är ju jag det och även om jag skulle ha tävlingsambitioner så skulle jag aldrig betala den summan...
 
Sv: Halt häst kostar skjortan

Varför väntar man en månad med att försäkra en häst? Speciellt när det handlar om väldigt mkt pengar. Och hur kommer det sig att hältan inte upptäcktes vid den första besiktningen. Man får väl ändå anta att man både röntgar och klinikbesiktigar en häst i den prisklassen. Tycker att det låter som att köparen brustit i sin undersökningsskyldighet. Såvida det inte visar sig att säljaren mörkat skadan så hoppas jag verkligen att det inte finns en chans att köparen vinner målet.
 
Sv: Halt häst kostar skjortan

Stämmer händelseförloppet borde ju inte säljaren kunna lastas för detta.
Varför försäkrades inte hästen efter den första besiktningen?
Vad gjorde hästen under tiden fram till bes. två?

Hältutredningen, hästen konstaterades frisk - en vecka senare halt igen - vad gjorde hästen här emellan?
 
Sv: Halt häst kostar skjortan

Är det inte så med väldigt dyra hästar att det inte går att försäkra dem till så höga summor? Vet inte säkert eftersom jag själv inte köper hästar för dessa astronomiska summor men har för mig att jag har hört detta någonstans.
 
Sv: Halt häst kostar skjortan

Vad jag har hört så har folk inte råd att försäkra en så dyr häst för inköpspriset. Försäkringskostnaden ligger väll normalt på 10-20 % av inköpspriset per år. Tänk vad det skulle kosta att försäkra en sådann häst! :eek:
 
Sv: Halt häst kostar skjortan

Fast som säljare av en häst för 1,25 mille så skulle jag själv vara ganska angelägen om att kolla upp alla eventuella fel.
Och som köpare skulle jag bli VÄLDIGT besviken om jag betalade 1,25 MILJONER för en häst som visade sig vara skadad eller sjuk när jag köper den.

Och även om hästen skulle kunna bli frisk någon gång i framtiden så ÄR det ovesäntligt för mig som köpare om min plan med att köpa hästen är att tävla i år.

Det är fortfarande djur man håller på med! Skadan kan ha kommit när som helst eftersom det rör sig om en inflammation!!

Spelar ingen roll hur mycket pengar man betalt för sin häst, man skall ALDRIG någonsin förlora känslan för djuren!!

Och det anser jag att man gjort i detta fall på det som är skrivet i artikeln! Och den dagen folk godtar detta så tycker jag att man skall lägga ner allt vad djur och sport heter
 
Sv: Halt häst kostar skjortan

Stämmer händelseförloppet borde ju inte säljaren kunna lastas för detta.
Varför försäkrades inte hästen efter den första besiktningen?
Vad gjorde hästen under tiden fram till bes. två?

Hältutredningen, hästen konstaterades frisk - en vecka senare halt igen - vad gjorde hästen här emellan?

Och bara detta är ju underligt :confused:

Det finns mer som jag anser är underligt

Haltade igen Hästen togs till en klinik där en fjärde veterinär också konstaterade hälta och påbörjade en behandling med cortison som injicerades i knäleden. Efter två veckor återkom hästen och verkade vara fullt fisk.

Men efter ytterligare en vecka började den halta igen. Veterinären konstaterade vid en ny undersökning att hästen hade en återkommande knäledsinflammation (gonit) i bakbenet. En häst med gonit känner av smärta och kan därför inte användas för tävlingshoppning, skriver köparens advokat.

En häst som behandlas bör ju i vart fall vila MINST 3 veckor efter behandling och för att sedan långsamt sättas igång. Hur de kan upptäcka en hälta efter så kort tid verkar ju tyda på att de ridit igång hästen

Och varför åka runt till 4 olika veterinärer??????? Helt horribelt anser jag :mad:
 
Sv: Halt häst kostar skjortan

Tänk vad bra det varit om folk lärde sig rida innan de köper dyra hästar och rider sönder dem.
En dålig ryttare kan rida ditt en sån hälta på bara ett par pass. På en månad kan man orsaka riktigt stora skador.
 
Sv: Halt häst kostar skjortan

Precis.
När hästen vet.besiktades första gången skrev veterinären att det inte var någon fara för hästens funktion.
Om man då köper en häst för 1.25 miljoner kan man ju bara tänka vad hästen ska anvädas till och hur hårt dom tränar.
Jag tycker själv att detta tyder på att köparen har frammanat det här och helt enkelt får skylla sig själv. Synd om hästen är det så klart, men bryr man sig inte om djurens bästa så blir det såhär.
 
Sv: Halt häst kostar skjortan

Håller med dej! (Hanna z)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En 23-årig kvinna från Skellefteå åtalades på tisdagen för tre fall av misstänkta bedrägerier. Ett fall handlar om en häst som enligt...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) Stämningen var högtidlig och förväntansfull när prinsessan Madeleine vid lunchtid på tisdagen kom till barn- och...
Svar
0
· Visningar
715
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) Strax efter klockan tolv larmades räddningstjänsten till Hoby Mosse mellan Lund och Kävlinge. En häst hade fallit ner i en...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Skånskan) Nils Holgerssongymnasiet planerar för att starta en ny inriktning till våren – hästhållning. Tio platser planeras det för...
Svar
0
· Visningar
786
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp