Halt häst.....

katja

Trådstartare
För ca 2 veckor sedan när jag skulle ta in min gamla trotjänare (32 år) så var hon halt på vänster fram så det syntes I skritten. Jag lät henne så inne några dagar för att se om hältan försvann och det gjorde det, så hon fick börja gå ut på begränsad yta. Men tyvärr så höll det inte så länge, när jag skulle ta in henne slutet förra veckan på kvällen så var hon rejält halt i skritt.:(
Morgonen efter ringed jag ut veterinary som konstaterade samma, att hon var halt. Och efter böjprov att det satt I en led, då hon blev mer halt efter böjprov. (Hon var dock mindre halt efter nattens vila.)
Hon ordinerades smärtstillande och inflamtionshämmande i 5 dagar och boxvila. Skulle kolla henne om hältan kom tillbaka två dagar efter avslutat behandling. Så igår kväll tog jag ut henne för att kolla, hon var ren I skritt men ej I trav, I trav var hon rejält halt.
Har varit I kontak med veterinary idag igen, hon skulle få en annan medicin nu och i 14 dagar + vila.
Fick göra en sjukhage ute till henne.
Hm...funderra på vad hon kan ha gjort, måste hänt något akut ute så hon varit haltfri på morgonen innan hon blev halt! :( (Hon har väl busat som hon brukar, gammla kärringar ska inte leka som en åring!!!! :mad:)
TYcker hon är väldigt halt för en stukning....men jag vet inte.
Sen är jag orolig att hon inte blir bra....känns i hjärtat då jag haft henne i nästan 30 år.

Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg, men ville nog skriva av mig lite och få lite input och pepp!
 
Finns en veterinär som har portabel röntgen, vill gärna slippa transportera henne långt med tanke på ålder. Den närmast kliniken här är ca 2 timmar bort.:(
Men vet inte om jag ska avvakta i 14 dagar till, enl. vet som jag var i kontakt med idag verkade de som att en vanlig stukning kan ta lång tid att läka på en så pass gammal häst.
Känner mig förvirrad......
 
Tråkigt! Jag förstår att du inte vill transportera henne. Om ni är rimligt säkra på vilken led det handlar om kan ni ju fundera over att injicera (cortison) I den leden hemma I stallet. Risken för infection är store än på klinik men visa veterinärer gör det ändå. Oralt tillförd antiinflammatorisk medicin har ju inte lika bra effect på ledinflammation.

Hur mycket en hast haltar efter en stukning beror ju bl.a. på hur smärtkänsliga de är. Eftersom hältan komm snabbt är det ju rimligt att det är en skada, men sätter man igång att röntga en så pass gammal häst hittar man sannolikt en del artros som kanske inte alls har med det akuta problemet att göra. Det som vore bra att utesluta är ju ett benbrott (spricka) så blir hon inte batter vore väl den mobile röntgen värt att testa.
 
Finns en veterinär som har portabel röntgen, vill gärna slippa transportera henne långt med tanke på ålder. Den närmast kliniken här är ca 2 timmar bort.:(
Men vet inte om jag ska avvakta i 14 dagar till, enl. vet som jag var i kontakt med idag verkade de som att en vanlig stukning kan ta lång tid att läka på en så pass gammal häst.
Känner mig förvirrad......
Ja det kan ta lång tid, tyvärr.
 
Lite uppdatering.
Från att vi trott på inflamation i kotleden, så har jag börjat misstänka synskada.
För två veckor sen så beslutade veterinären 2 veckors boxvila till + metacam. Då hon fortfarande var halt efter 1 veckas vila och inflammationshämmande.
På kvällen när jag skulle börja med behandlingen igen upptäckte jag värme och svullnad i övre senfästena under knäet, där börsen fäster.
Pratade med vet igen, men hon ville fortsätta behandling som bestämt.
Nu har det gått nästan 2 veckor och hon är fortfarande varm, svullen och öm när man klämmer.:-(
Imon ska jag ring veterinären igen, försöka få tag på nån med portabelt UL.
Min fina gamla dam.
Som tur är så är hon pigg och glad.
 
Du måste ju ultraljuda och/eller röntga, det är inte bra att hon fortfarande är så halt trots vila och NSAID. Prova att få tag på veterinär med rätt utrustning! :)
 
Har pratat med veterinären en lång stund idag, och enl. denna så var det samma behandling som gällde i alla fall.
Skulle avsluta behandligen som tänkt i morgon med NSAID, men fortsatt boxvila och ute i lite begränsad yta. Hon fick absolut inte springa. Linement och stödbandage.
Hon har ju blivit bättre då hon inte haltar i skritt och endat markerar lite i trav.
Eftersom det troligen rör sig om en senskada så skulle de ta lång tid att läka, och ännu segare läkning med tanke på hennes ålder.
Så nu boxvila och pratas vid igen om 2 veckor, blir hon sämre skulle jag klart höra av mig innan.
Denna veterinären har tillgång till UL men tyckte vi kunde avvakta lite till. Det enda man skulle få reda på är om hur långdragen läkningen skulle bli.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
789
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 417
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 101
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp