Halt men är inte svullen/varm

Hovledsinflamation kanske? Det utvecklade min ponny av en vrickning som inte ville ge sig, varken varm eller svullen
 
Fick ett återbud från en annan veterinär som är närmre mig, och han är en av de bästa i Sverige på just hältor. Kan man vänta till månd, hon är inte blockhalt och stödjer på benet.
 
Fick ett återbud från en annan veterinär som är närmre mig, och han är en av de bästa i Sverige på just hältor. Kan man vänta till månd, hon är inte blockhalt och stödjer på benet.
Måndag istället för fredag? Ja det lär inte spela någon större roll.
 
Fick ett återbud från en annan veterinär som är närmre mig, och han är en av de bästa i Sverige på just hältor. Kan man vänta till månd, hon är inte blockhalt och stödjer på benet.
Eftersom att det inte verkar ha förvärrats så kan det nog vara värt det. :)
 
Hon har dock bara en sko nu, hoppas hovslagaren hinner komma å sätta på den igen. Tar man av skorna när man hältutreder? Hon är bara skodd fram. Eller ska jag även plocka av den andra skon inför besöket?

Nej, det brukar inte göras.
Dock blir det svårare att bedöma hälta med en sko.
Dra av eller sätt på en ny.
 
Hon har dock bara en sko nu, hoppas hovslagaren hinner komma å sätta på den igen. Tar man av skorna när man hältutreder? Hon är bara skodd fram. Eller ska jag även plocka av den andra skon inför besöket?
Nej man brukar inte ta av skorna (om man inte kommer fram till att man ska röntga hovarna). En häst som brukar vara skodd hade jag absolut velat ha skor på för annars är ju risken att den är öm eller rör sig annorlunda av att vara barfota och det lär försvåra utredningen
 
Hon har dock bara en sko nu, hoppas hovslagaren hinner komma å sätta på den igen. Tar man av skorna när man hältutreder? Hon är bara skodd fram. Eller ska jag även plocka av den andra skon inför besöket?
Nej man brukar bara ta av sko just vid hovböldsmisstanke eller vid vissa undersökningar som tex magnetröntgen. Jag hade velat få på skon innan hältutredningen.
 
Hon har dock bara en sko nu, hoppas hovslagaren hinner komma å sätta på den igen. Tar man av skorna när man hältutreder? Hon är bara skodd fram. Eller ska jag även plocka av den andra skon inför besöket?
Håller med de andra, bäst att sätta på skon eftersom att det är det hon brukar ha. Det är viktigt att se hur hästen rör sig under hälutredning och då kan det bli svårt att bedöma om hon ömmar för att hon är barfota eller inte har en sko på ena hoven. Sen får man se hur man ska gå vidare.
 
Har våtomslag nu efter tips av hovis. Är hältan kvar på torsdag så åker vi till klinik på fre (har en bokad tid). Ber inte er sätta en diagnos, utan bara om någon varit med om liknande.
Min har haft en ligamentskada. han var förvisso intermittent halt, blev inte värre och värre utan varierade.
Kunde vara ohalt ibland och kortare stunder rejält halt.

Tog 2 veterinärbesök med olika veterinärer innan de hittade den, och då endast för att veterinären lyssnade på mig. För han såg ingen hälta och ingen rörelsestörning. Jag stod på mig och var förtvivlad för jag visste att något var fel.
Han bedövade då och såg skillnaden. Han var mindre markbunden, och han insåg att det funnits en minimal rörelsestörning på det benet när han såg skillnaden. Sedan blev det undersökningar tills vi hittade felet. hade tur och behövde inte MR för att hitta. Han lyckades se det på ultraljud.
 
Min har haft en ligamentskada. han var förvisso intermittent halt, blev inte värre och värre utan varierade.
Kunde vara ohalt ibland och kortare stunder rejält halt.

Tog 2 veterinärbesök med olika veterinärer innan de hittade den, och då endast för att veterinären lyssnade på mig. För han såg ingen hälta och ingen rörelsestörning. Jag stod på mig och var förtvivlad för jag visste att något var fel.
Han bedövade då och såg skillnaden. Han var mindre markbunden, och han insåg att det funnits en minimal rörelsestörning på det benet när han såg skillnaden. Sedan blev det undersökningar tills vi hittade felet. hade tur och behövde inte MR för att hitta. Han lyckades se det på ultraljud.
Denna veterinär är känd för att inte ge upp innan han hittat felet. Så man brukar få spendera många timmar där. Väldigt noggran. Så hoppas de ska hittas
 
Dock verkar hovslagaren inte ha tid att komma ut och slå på skon igen. Så har lite panik nu. Inte lätt att hitta en hovslagare bara så..
 
Finns det klinikhovslagare dit ni ska? Klinik eller smedja i närheten med hovslagare ni kan köra till? Någon i stallet med tappskokompetens (och som faktiskt utnyttjat den det senaste)? Har du efterlyst i Facebook-grupper tex? Säger som de andra, för en bra hältutredning är det viktigt att hästen är skodd som vanligt
 
Dock undrar jag om de är normalt att betala 500 kr för att få av skon sen 500 kr till för att sätta på den igen? :P
 
Dock undrar jag om de är normalt att betala 500 kr för att få av skon sen 500 kr till för att sätta på den igen? :P
ja det är faktiskt ganska normalt pga tiden de lägger ner på det.

Vill verkligen inte bidra till mer ångest men min kompis häst var inte varm eller svullen, men halt. Det visade sig att menisk/brosk inte fanns i tillräcklig utsträckning i leden längre, så det var nästan ben mot ben. Enormt konstig hälta som hästen borde visat långt innan hon faktiskt gjorde det..
 
Alla säger Så olika. Nästan alla gissade på hovböld, eller kotledsinflammation men då ska de vara varma å svullna enligt min hästvän. Men hon har varit halt en vecka nu hade de bara varit en vickning borde de ju gått över. Hon är mindre halt än första dagen men fortsatt halt. Så klart jag ska kolla upp de men vill följa hovis råd att utesluta hovböld först.
Min ena häst hade en kotledsvrickning som uppförde sig precis sådär - ingen värme, ingen svullnad, inget synligt någonstans på hov eller ben, men en tydlig låggradig hälta som varken blev bättre eller sämre. Han var nog halt i 3-4 dagar innan veterinären var ute och kunde konstatera samma sak som jag redan gjort, dvs halt häst utan värme eller svullnad. Men vi enades om att testa med ett böjprov och då reagerade hästen tydligt vid böjning av kotleden. Så högst troligt en vrickning där (det var sommar och mycket insekter, hästarna hade sprungit mycket för att komma undan dem). Han fick en Metacam-kur på 10 dagar och "boxvila" (dvs liten gräsruta i stora hagen för att få vara ute o ha sällskap) med kontrollerade promenader 2-3 gånger per dag i 4 veckor, därefter igångsättning "på riktigt". En vrickning behöver alltså inte alls gå över av sig själv efter några dagar - hade min häst inte fått metacam så hade han säkert varit halt betydligt längre tid än en vecka!
 
Dock undrar jag om de är normalt att betala 500 kr för att få av skon sen 500 kr till för att sätta på den igen? :P
Det är normalt om det är en ny hovslagare som kommer och slår på skon. Är det ens ordinarie så kan jag nog tycka att det är lite att ta i.
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 448
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
921
Senast: MiniLi
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
13 579
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
780
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp