Halt men är inte svullen/varm

ja det är faktiskt ganska normalt pga tiden de lägger ner på det.

Vill verkligen inte bidra till mer ångest men min kompis häst var inte varm eller svullen, men halt. Det visade sig att menisk/brosk inte fanns i tillräcklig utsträckning i leden längre, så det var nästan ben mot ben. Enormt konstig hälta som hästen borde visat långt innan hon faktiskt gjorde det..
Borde de inte visas vid böjprov tänker jag? Hon gick igenom klinik besiktning UA för 3 månader sedan. UA på alla böjprov
Det är normalt om det är en ny hovslagare som kommer och slår på skon. Är det ens ordinarie så kan jag nog tycka att det är lite att ta i.
Nä är min vanliga.. och han hade vägarna förbi.
 
Borde de inte visas vid böjprov tänker jag? Hon gick igenom klinik besiktning UA för 3 månader sedan. UA på alla böjprov

Nä är min vanliga.. och han hade vägarna förbi.
Nä det var ju det som var konstigt också. Det är så klart omöjligt att veta om leden kollapsat plötsligt eller om det tog ett tag. Detta syntes först på MR, inte vanlig röntgen och hon svarade på behandlingen när de började Grotta i det. Blev så bra att hon vann en MsvC på 70 % och jag såg inte att hon var ojämn. Men några veckor efter det började det synas när hennes ryttare inte längre balanserade upp henne...
 
Dock täcker försäkringen detta, så de känns bra. Då jag får kvitto från hovslagaren och de var för att vi misstänkte hovböld. Hon longerades idag inte lika halt men man märker hon inte är sig själv. Inget driv och vill ej framåt liksom. Annars brukar hon alltid vara pigg och framåt så något tokigt är de.
 
Lycka till idag!

Min var halt I somras, helt utan värme och svullnad. Var så säker på att han sträckt sig. Men det var en spricka i carpus🙄. Hältor utan svullnad värme kan verkligen vara precis vadsomhelst.
 
Skrattar lite åt mig själv vi lastar hästen och kör dit vi börjar att longera och springa fram å tillbaka inomhus. Veterinären ser ingen hälta. Gör böjprov på alla benen ingen hälta å han tycker hon ser super fräsch ut. Haha. Så ha de gick visst över av sig själv 😅
 
Skrattar lite åt mig själv vi lastar hästen och kör dit vi börjar att longera och springa fram å tillbaka inomhus. Veterinären ser ingen hälta. Gör böjprov på alla benen ingen hälta å han tycker hon ser super fräsch ut. Haha. Så ha de gick visst över av sig själv 😅
Det var ju skönt! Ibland har man tur :)
 
Skrattar lite åt mig själv vi lastar hästen och kör dit vi börjar att longera och springa fram å tillbaka inomhus. Veterinären ser ingen hälta. Gör böjprov på alla benen ingen hälta å han tycker hon ser super fräsch ut. Haha. Så ha de gick visst över av sig själv 😅
Men vad skönt att höra!
 
Ja men är nybliven hästägare så man nojade ju direkt när hon blev halt. och kan ju va svårt för ett inte så tränat öga för jag inbillade ju mig att de inte blev bättre, men sen är de fruset ute också som säkert gjorde hon såg halt ut när hon gick i hagen. Men men skönt att de inte var något, får tänka så trots man blev några tusenlappar fattigare :)
 
Ja men är nybliven hästägare så man nojade ju direkt när hon blev halt. och kan ju va svårt för ett inte så tränat öga för jag inbillade ju mig att de inte blev bättre, men sen är de fruset ute också som säkert gjorde hon såg halt ut när hon gick i hagen. Men men skönt att de inte var något, får tänka så trots man blev några tusenlappar fattigare :)
Hellre att man förlorar några tusenlappar på ett "onödigt" veterinärbesök än att man går hemma och hoppas på att det ska gå över av sig själv och i värsta fall förlänger hästens lidande eller förvärrar skadan :)
 
Ja men är nybliven hästägare så man nojade ju direkt när hon blev halt. och kan ju va svårt för ett inte så tränat öga för jag inbillade ju mig att de inte blev bättre, men sen är de fruset ute också som säkert gjorde hon såg halt ut när hon gick i hagen. Men men skönt att de inte var något, får tänka så trots man blev några tusenlappar fattigare :)
Du får se det på den ljusa sidan ;) - det hade blivit betydligt dyrare om ni behövt röntga och behandla en eventuell skada.
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 448
Senast: Meglio
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
921
Senast: MiniLi
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
13 462
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp