Halt på böjprov

Jag har hältutrett i Karlstad och veterinären fanns halvgradiga hältor på flera leder. Vi hade då ett samtal kring vad jag använde hästen till (han hade då passerat 20-strecket) och hur jag hade planerat framåt för honom. Veterinären sa att visst, så länge du undviker arbete på böjda spår så kan du fortsätta i alla gångarter i skog och mark. Vill du kunna träna mer än så så får vi gå vidare med fördjupad utredning och behandling.
Jag accepterade "rakt fram-modellen" och hästen fick ett lugnare år med mycket välavvägd ridning och lite allmänna ickeveterinära behandlingsinsatser på hemmaplan. Hästen var på återbesök ett år senare och var då kvitt alla hältorna. Vet berättade att hon sällan sett hästar i den åldern som faktiskt blev bättre och var lite imponerad, det var roligt.
Hur som helst - var veterinären verkligen införstådd med vad du har för användningsområde för hästen? Det kan ju ha påverkat hur hen tänkte kring behandling eller fortsatt utredning.
Jag tror inte att hen var det, för hen frågade inte. Möjligtvis att hen frågade hur ofta hon rids, men inte mer än så.
 
Då skulle jag nog sikta på att försöka få tid tidigt på dagen, så man kan åka hemifrån tidigt på morgonen innan temperaturen stigit och då kanske slipper pauser.
Typ åtta då? För hem måste man ju också. Egentligen går det kanske att stanna där länge, men jag är tveksam till att vi kan vara borta mer än nödvändigt (har ändå många djur hemma med).

Jag förstår definitivt tanken, men jag är tveksam till vad som är bäst.
 
Typ åtta då? För hem måste man ju också. Egentligen går det kanske att stanna där länge, men jag är tveksam till att vi kan vara borta mer än nödvändigt (har ändå många djur hemma med).

Jag förstår definitivt tanken, men jag är tveksam till vad som är bäst.
Jag tänker mer åka tidigt på morgonen så man kan åka raka spåret, sen hem får det ta den tid det tar beroende på hur varmt det är. Då borde man inte tappa så mycket tid om man åker mitt på dan och båda resorna kräver många pauser (t ex 5 timmar på ena hållet 5 timmar på andra), kan man korta ner ena resan genom att åka tidigare och det tar då istället 2 timmar att åka, har man 3 timmar man kommer hem tidigare på om hemresan tar 5 timmar pga värmen.
 
Typ åtta då? För hem måste man ju också. Egentligen går det kanske att stanna där länge, men jag är tveksam till att vi kan vara borta mer än nödvändigt (har ändå många djur hemma med).

Jag förstår definitivt tanken, men jag är tveksam till vad som är bäst.
Min erfarenhet (två besök) är att hältutredningar alltid startar 8 eller 9. Räkna med att du kan bli kvar hela dagen. Förra gången blev jag kvar nästan till 17.
 
Min erfarenhet (två besök) är att hältutredningar alltid startar 8 eller 9. Räkna med att du kan bli kvar hela dagen. Förra gången blev jag kvar nästan till 17.

Jag tror det skiljer mellan kliniker. Jag har fått tid både 11 och 13 för hältutredning. Men jag föredrar vid ett första besök att få en så tidig tid som möjligt. Så man slipper just få "slut på tid"
 
Jag tror det skiljer mellan kliniker. Jag har fått tid både 11 och 13 för hältutredning. Men jag föredrar vid ett första besök att få en så tidig tid som möjligt. Så man slipper just få "slut på tid"
Jag pratar om just den här klinken vilken jag, tyvärr, fått besöka ett par gånger. På andra gäller givetvis andra tider :)
De är rätt envisa med att hitta felet första gången om det går så det kan behövas rejält med tid. Min Sprätt som var nere sista vändan åkte dit med misstänkt skada på halskotpelaren och gick igenom diverse undersökningar innan det visade sig vara equiterapeut jobb (vilket av en slump kunde göras även det den dagen). Fördel de letar reda på felet, om det går. Nackdel det är dyrt
 
Jag har för mig att tiden var vid 14, men de verkade inte inne på att det var något att utreda. De konstaterade att hon var halt (vilket jag inte trodde) och sen var det inte mer med det
 
Och det som jag tycker var ännu märkligare var att när vi besiktiade en haflinger var samma veterinär mycket mer noga och engagerad, gav även tips om ponnyns exem. Jag tycker det är mycket tråkigt om de behandlar hästar så olika. Ponnyn skulle bara vara hobbyponny, inte till någon tävling.
 
Och det som jag tycker var ännu märkligare var att när vi besiktiade en haflinger var samma veterinär mycket mer noga och engagerad, gav även tips om ponnyns exem. Jag tycker det är mycket tråkigt om de behandlar hästar så olika. Ponnyn skulle bara vara hobbyponny, inte till någon tävling.

Jag tror inte en veterinär törs vara annat än noga vid en försäljningsbesiktning.
Så det behöver inte berott på ras just det.

Det försvarar dock inte att de viftade bort det ni sa nu med travaren. Det är inte okej oavsett varför!
 
Jag tror inte en veterinär törs vara annat än noga vid en försäljningsbesiktning.
Så det behöver inte berott på ras just det.

Det försvarar dock inte att de viftade bort det ni sa nu med travaren. Det är inte okej oavsett varför!
Det är fullt möjligt att det bara var det att det var en besiktning, råkade bara vara två olika sorters häst också. Med Dream (travaren) försvann hen bort då och då för att titta på någon annan. Det gjorde hen en gång vid besiktningen också, men då var det en akut skada. Det är möjligt att det bara var för få personal när vi var där med Dream, kändes bara som en annan inställning. Mycket mer positiv och trevlig när vi kom med ponnyn
 
Det är fullt möjligt att det bara var det att det var en besiktning, råkade bara vara två olika sorters häst också. Med Dream (travaren) försvann hen bort då och då för att titta på någon annan. Det gjorde hen en gång vid besiktningen också, men då var det en akut skada. Det är möjligt att det bara var för få personal när vi var där med Dream, kändes bara som en annan inställning. Mycket mer positiv och trevlig när vi kom med ponnyn
Jag har vid flera tillfällen varit med om att veterinären går mellan olika hästar under mitt besök. Tänker att det är en tidseffektiv grej, inte rasbaserat. Bemötande kan också bero på stressnivå och övriga livet (huvudvärk, bråk hemma, sjuk familjemedlem) så hade inte hängt upp något av det på att man ena gången hade en viss ras.

Hade också bokat tidig tid för utredning. Ta med mat åt er så ni inte behöver gå hungriga och passa på att äta under veterinärernas lunchrast om ni är kvar så länge. Min erfarenhet är att veterinärer vill hitta det som delas, speciellt om man själv beskriver att humör/prestation ändrats och man misstänker fel. Det är nästan alltid fel när man misstänker det. Har hittills aldrig vetcheckat en häst jag misstänkt något diffust på, som sen visade sig vara helt frisk.
 
En annan veterinär från samma klinik tyckte också att många hästar är lite halta vid böjprov, och det behöver inte vara något problem. Jag tyckte att i samband med ändrat beteende i ridningen och hanteringen är det något som bör utredas.
 
@Aliisa Ta med mat till Husaby, det ligger mitt ute i ingenstans (eller iallafall så långt ut så det är opraktiskt att åka in till stan och äta). Det finns micro.
Kan du PMa mig namnet på vet i Karlstad?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
361
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
902
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 208
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 132
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp