Bukefalos 28 år!

Halt treåring

sandrafors

Trådstartare
Mitt nyss tre år fyllda varmblodssto var halt och varm och svullen i senan vänster fram igår morse när jag tog ut henne från boxen... Panik och kylde benet i 20 min med kallvatten och la sedan på zinkaband och lät henne stå inne. Var hos veterinären idag med stor oro för senskada... Såg dock ingen skada på senan!! :)

Körde på banan dagen innan hältan och hon kändes bra. (hon gick nog inte snabbare än 1.45- max 1.40)

Iallafall, inget syndes på ultraljud förutom "förstorade blodkärl". Det var därför hon kändes svullen tydligen. Inte lika halt idag som dagen innan då hon haltade i skritt, nu haltade hon 1 grad i trav.

Vi röntgade kotan för att utesluta spricka på kotbenet eller dy.l. Inga fynd.

Bedövade sedan hoven och då släcktes hältan. Tog av skon och började skrapa med hovkniv(ingen reaktion med visitertång när skon var på). Det enda vi hittade var ett "blåmärke" på sulan, som en liten fläck. I och med att hon var bedövad var det ingen idé att se om hon reagerade vid tryck. Det ska jag kolla imorgon.

Veterinärens förklaring var att hon troligen fått detta "blåmärke" av snösulorna jag satt på henne, att hästar med ganska platta hovar inte alltid tål trycket som blir på sulan.

Någon som haft häst som fått problem av snösulor?

Lite puls i kotan, svampig sena, ingen värme i hoven, dock mugg i karleden som hon ömmar för!

Vet egentligen inte vad jag undrar över men... jag märker ju om hältan försvinner med ny sko och utan sula samt om svullnaden och ömheten försvinner när muggen blir bättre. Hmm, är väl mest orolig om vad det kan vara om detta inte är problemet... blir hon inte ohalt med ny sko utan tryck på sulan efter helgen blir det att röntga hoven också.

Kan jag ha sån tur att det "bara" är blåmärke=ömhet i sulan samt mugg som gör att hon haltar och svällde upp i benet? Hoppas hoppas, man får ju panik när senan sväller!!

Dock hade veterinären rätt i att är hon halt i skritt rent utav borde den eventuella senskadan gjort senan otroligt mycket mer svullen och öm än den var :P hehe, den såg ganska normal ut när jag tog av zinkbandaget idag hos veterinären. menmen, bättre att fara till veterinären och utesluta såna skador än att chansa och vänta :)

behövde nog mest skriva av mej i och med att jag är orolig tills jag kollat henne imorgon.
:crazy:
 
Sv: Halt treåring

Ja det hände min häst nyss. Hon har troligtvis fått in nåt litet grus mellan sula och hov som tryckt. Då kan det bli såna 'blåmärken' även kallade stengallor. Min häst hade även puls och var lite tjock i benet.
Min häst har ömmat i drygt 10 dagar men är nu oöm och inte halt. Hovslagaren var ute när jag upptäckte det för jag trodde det var en böld men det var 'bara' en stengalla.

Det kan tyvärr ta lite tid innan det blir helt okej eftersom det är hoven som ska läka och den är inte så snabb som t.ex. hud. Men det är bara att avvakta och låta hästen vila lite några dagar :)
 
Sv: Halt treåring

hmm, idag hade jag ut hovslagaren, hittade inte "blåmärket" idag när han verkat. Hon reagerade väl lite grann när vi tryckte med en tång på sulan, men inte speciellt på någon punkt. Utan kanske mer överallt i och emd att hon just var verkad..

MEN hon är otroligt kinkig när jag ska ta på hennes karldessår, och hon stapplar och haltar lite idag med. Lite varm runt karleden och så också. Inte infekterat eller lymfangit tycker jag... Tänkte att karleden blir väl också bedövad när man bedövar hoven? Hältan försvann ju då.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 596
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 963
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst blev halt i ena fram, var ganska ordentligt halt i trav. (2 grader) hon va halt i typ 2-3 v och det blev inte bättre så tog...
2
Svar
28
· Visningar
3 301
Senast: Sally
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp