Tänker "stopp". Det är vår bästa övning, garanterat tior :crazy:

För hand så bromsar jag med rösten eller tar lätt i tömmarna.
 
I sadeln så lutar jag mig bakåt, säger "hoo" och driver in henne i halten. Använder inte tyglarna något.

Från marken säger jag "hoo" och om hon inte lyssnar på det tar jag ytterst lite i tyglarna.

Hur ör du själv?

/Frida :banana:
 
På hästryggen: Sitter till och tar lite stöd i tygeln (minimalt) och ibland säger jag "hoo" eller "ptroo", beror på situationen. Hästen lyssnar mkt. bra på sitsen, men behöver att man nuddar tygeln också.
På backen: Stannar själv, så stannar hästen.
 
Man spänner magen och andas in, när hästen har stannat andas man ut och slappnar av, det blir hästens eftergift. När man spänner magen så låser man bäckenet, och bäckenet styr hästens bakdel, och det är ju där hästen har sin motor. Man stannar altså hästen bakifrån, och inte i tyglarna. Det här är ju idealet, men det är långt ifrån alla hästar som lyssnar på det. Om den inte gör det så får man ju förtydliga det med hjälp av tyglarna, men efterhand när man tränat halt med magen, kan man förhoppningsvis ta mindre och mindre i tyglarna och till slut inte alls. :rofl:
 
Tänker halt, flyttar vikten och säker oftast ptroo.
På andra hästar behöver man ju ta i tygeln också.
 
Svar till:
" Man spänner magen och andas in, när hästen har stannat andas man ut och slappnar av, det blir hästens eftergift. "

Hejsan!
Hmm... Låter väligt milt men funderar över om det är så bra...?
Eftersom då man spänner sig, spänner sig ju hästen?? :confused:

Ha d!

/Frida :banana:
 
Ja, det är det som är grejen. När man spänner bäckenet, spänner ju hästen sina bakben. Den tar kortare steg, och stannar. Det gäller att slappna av i rätt ögonblick, så att hästen kan få med sig bakbenen in i halten.
 
Stänger rörelsen i bäcknet och andas ut.. Funakar inte de, så gör jag om de och tar lätt i tygeln..
 
Låser bäckenet så man slutar följa hästens rörelser, kramar tyglarna och i vissa fall ett lågmält "woah" på det..

:banana:
 
JAg gör på olika sätt,

först halvhalt, en för att sänka farten, en för att stanna en till för att backa, och sen så kan jag givetviss reglara så att inte hästen stannar bara för jag gjort två halvhalter..

sen så kan jag göra så att jag håller om med bennen, "sitter" med sättet och stänger händerna,, suveränt för att bara "slå av hästen" (typ som med fjärkontroll) om hästen håller på och konstar el om man måste stanna på en gång. välldigt kraftigt resultat,

annars så kan man bara trampa ned i stigbyglarna.

el hålla om med bennen..

Dom två sista lyssnar thurs på utan att jag tränat honom på det, el någon annan heller för den delen.. fast bara om han är konsentrerad på mig. :)
 

Liknande trådar

Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 339
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel
Hästnyheter Franske stjärnhästen Idao de Tillard vann Prix d’Amérique. Men inför superloppet fanns det stora frågetecken – då hästen blev halt. –...
Svar
0
· Visningar
238
Senast: Gunnar
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
774
Senast: Fibusen
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 079
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp