• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kryptonit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 719
K

Kryptonit

Hur gör ni när eran häst blir halt?? Hur gör ni för att den ska "till friskna" så snabbt som möjligt? Bara lite frågor jag undrat över :angel:

Sv: Hälta

Beror på vad det är för hälta... brukar kolla om det finns någon värmeökning, svullnad, puls på benen (och övriga kroppen). Brukar vara snabb att kontakta veterinär. Hellre köra till vet en gång för mycket än för lite. Och jag kollar gärna för minsta lilla misstänkta markering/hälta, för rider man med det så kan det bli riktigt illa....

Brukar ställa av hästen, men undvika sjukhage om det går. Dels snurrar han runt i sjukhagen och är helt tosig, och sedan när jag väl får släppa ut honom i stora hagen igen så rejsar han sönder sej i flera dagar. Men visst, detta är INNAN vet-besöket. Blir det behandling blir det självklart sjukhage.

Vad jag gör?
Tar reda på orsaken till hältan och utgår från den. Vissa hältor kräver t ex boxvila andra blir bättre av att hästen får röra sig fritt efter egen förmåga. Så det beror helt på orsaken.

Precis som Masse säger. Ta reda på orsaken först.. Till det behövs ofta veterinär. Jag är personligen alltid skeptisk mot hältor och tar alltid ut veterinär så fort jag är det minsta osäker. Hältor är inget att leka med. Hästen kan verka ohalt efter några dagar, men ger man sig då ut och rider på den kan skadan gå upp igen. Bästa är att låta vet. bedömma skadan och gå utifrån han/hennes order. Kanske inte alltid är det snabbaste sättet att komma igång till tävling, träning eftersom vet alltid är på den säkra sidan. Men det vill väl du också vara?

Min häst har aldrig varit halt under dom sju åren jag haft honom :D Men det är väl ofta vila som gäller, i värsta fall boxvila. Fråga veterinären dom vet bäst.

jag e jättelöjlig, ringer vet på en gång! fast nu har jag en vet som hyresgäst... brukar ge det ett par dar med kylning o har inget hänt så åker jag till klinik...

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
2 050
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 305
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
495
Senast: QueenLilith
·
Mat Vad är eran go-to rätt när ni inte vet vad ni vill äta och behöver laga något snabbt? (och enkelt..) Har frågat vänner om deras såna... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 302
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka