@Monstermom
Den blir större efter ngt ryck, alltså inspänningarna släpper efter lite vilket gör att (om man inte vill korrigera den hela tiden under en promenad) selen dras åt sidan en bra bit innan hunden dras åt sidan. Effekt = inte så bra
 
@Monstermom
Den blir större efter ngt ryck, alltså inspänningarna släpper efter lite vilket gör att (om man inte vill korrigera den hela tiden under en promenad) selen dras åt sidan en bra bit innan hunden dras åt sidan. Effekt = inte så bra

Åh, glidande justeringsspännen! :rage:

Jag hatar det, jag vet inte hur mycket pengar jag lagt på olika selar innan jag gav upp, alla hade det problemet! Dessutom: skalar inte upp remmar och spännen i enlighet med storlek, fäppliga fästen i vek plast som inte håller för belastning (särskilt inte i minusgrader), och hopplös passform...

Jag tycker du ska prova att sy en egen sele åt er hund (eller sätt maken i arbete! ;)), det är faktiskt inte så svårt! Och som sagt, med kardborrband och resår får man en sele som sitter som en smäck och verkligen är pålitlig. :up:
 
(Plus argument som "när han lärt sig hur det är att gå med Haltin vill han inte dra/göra utfall". Och på frågan varför: "för att... det inte är roligt längre? :confused:". Mhm, så kanske det gjort ont då: "neeeeeeejnejnejnejnej, självklart inte - han vill bara undvika det efter ett tag!". Jahaja. :meh:)
Hehe, ungefär som föräldrar som bara "neeeej då att jag skickar in ungen på rummet är INTE en bestraffning, jag bara bryter situationen". Eller "min häst trivs JÄTTEBRA på jaktkandar för då är han inte tjafsig i munnen och han tar förhållningar mycket bättre". :banghead:
 
Min knapp 25 kgs hund har halti när min ena son är ute med henne. Sedan vi flyttade i augusti har hon ändrat sitt beteende lite till att segdra när andra går med henne. Så nu när jag var sjuk och inte kunde gå ut med henne under tre dagar så gick min son ut med henne flera gånger. Hon ville snabbt till närmaste gräs och kissade och bajsade och så segdrog hon honom hela vägen hem igen för hon ville till matte. Tidigare när vi bodde på landet behövde han inte alls ha den på för det beteendet fanns inte då, men har kommit nu. Om alternativet är att hon råkar slita sig från honom när han är ute med henne när jag är sjuk och att ha halti som gör att hon inte segdrar så är ju alternativet halti i mina ögon. Det är ju just när andra än jag som är ute med henne som hon drar så då ser jag säkerheten som viktigast. Hon är 8 år och har cancer så jag vet inte om jag tycker det är lönt att lägga nån vidare energi på att få henne mindre benägen att dra till matte fort som fan. Detta är dock en hund som inte gör några ryck i kopplet, utan det är att hon drar åt det hållet hon vill. Lite separationskänslor kanske.

Men helt klart ser jag haltin som ett hjälpmedel vid promenader när man har en hund som är stark och segdrar och inte rycker en massa. Jag vet två hundar som kan dra i halti också och på sådana hundar ser jag bara det som en onödig grej att ha p då, men min hund ger sig rätt lätt och inser att det är ju inte kul att dra dit man vill när huvudet inte kan vara i den riktningen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 793
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 399
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 636
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp