Halv framtand

E

Elisa E

Någon som känner till hur en halv framtand påverkar en häst? Funderar på att kika på en (letar häst) som har detta. Ägaren säger att han inte har problem med det och jag antar att jag kan diskutera det med vet vid besiktning, men det vore intressant att höra om ngn vet ngt om det....
 
Sv: Halv framtand

Gamla hästar har ju inte alltid alla framtänderna jämna och fina, de klarar sig ändå. Jag vet en häst som pga olycka hade nästan hälften av framtänderna i nederkäken borta eller halva, han klarade sig bra, men behövde stödfodras på bete eftersom han inte kunde bita av gräset så bra.
 
Sv: Halv framtand

Låter bra. Jag får förhöra mig mer om vad som hänt när jag träffar ägaren ...hästen ser ut att vara lite åt det runda hållet så mat får han nog i sig :)
 
Sv: Halv framtand

min gamla shettis har vi haft i 26 år, hon är 35. hon har en insparkad trasig framtand, det hade hon redan när vi köpte henne. hon har aldrig haft problem med det. inte ens på gamla dar.

men prata med vet. om det. köper du den, så kan du ju skriva in det i kontraktet så ägaren intygar där att den inte har problem med det.

jag brukar vara noga att skriva in ev. defekter i kontraktet, både när jag säljer och köper.
 
Sv: Halv framtand

En häst i stallet (han är 5 år) har en halv (eller nästan 3/4 dels) framtand (den gick av när han drog i något eller vad det nu var) och jag har bestämt för mig att tandläkaren sa att det inte störde honom ett dugg.
 
Sv: Halv framtand

Det du ska hålla efter är mötande tand i andra käken så den inte växer sig för lång och stör tuggrörelsen. Normalt ska ju tänderna gno mot varandra och nötas jämt men om en tand är borta växer mötande tand fritt;)
 
Sv: Halv framtand

Precis vad jag tänkte skriva! Om jag inte sett ditt svar förstås... :)
 
Sv: Halv framtand

Borkan skrev:
Precis vad jag tänkte skriva! Om jag inte sett ditt svar förstås... :)
Det är helt ok att upprepa...detta är nåt folk glömmer bort, faktiskt;) Men, har man haft en häst med svåra munproblem blir man lite extra noga och det har man allt att vinna på:D
 
Sv: Halv framtand

Elisa E skrev:
Någon som känner till hur en halv framtand påverkar en häst? Funderar på att kika på en (letar häst) som har detta. Ägaren säger att han inte har problem med det och jag antar att jag kan diskutera det med vet vid besiktning, men det vore intressant att höra om ngn vet ngt om det....
Om tanden är missfärgad,åt det gråa /svarta hållet,kan den behöva tas bort.
En trasig tand kan vara obehagligt för en häst att leva med ,även om inte ägaren upplever obehag..:angel:
Tyvärr får många hästar stå ut med både det ena och det andra i smärtväg,helt i onödan..pga okunskap.

Jag tycker du skall låta nån kunnig på hästtänder kolla upp tänderna.
Hästar slutar inte äta i första taget,en halv tand kan ändå orsaka besvär med tex ilningar när den dricker kallt vatten.

Hörde talas om en häst som inte gillade att gå ut ur stallet på vintern,det isade i trasig tand!:crazy: ,när det åtgärdats visade hästen inget konstigt beteende längre..


Lycka till!
 
Sv: Halv framtand

Tack för alla bra svar. Nu vet jag vad jag ska tänka på!
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 161
Senast: Lobelia
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en lite konstig fråga. Jag har letat häst ett tag och det har gått ganska dåligt. Men det var en häst som jag hade ögonen...
Svar
2
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp