Halvdeppig efter en utmattning

Usch sådana biverkningar har jag aldrig fått, då har jag ändå harvat igenom ett gäng. Men det finns faktiskt lite av en buffe så det var en konstig inställning från din läkare.
Ja jag vet inte om han missförstod mig som att jag ville testa lite för skojs skull, men så är det ju inte.
Dessutom var det ju han som tyckte att jag skulle ta medicin från början. Men jag kommer nog behöva ta kontakt med honom igen för att förlänga sjukskrivningen lite. Får se vad han säger då.
 
Det är just därför en bra planering är så väldigt viktigt, så att man inte tar ut sig så fullständigt. Jag kunde ta ut mig helt och hållet en dag som sen resulterade i att jag blev sängliggande i två dygn av trötthet.
Delvis knapplån.
Jag med, tog det väldigt hårt tills jag hörde begreppet "upplevelsebakfull". Det fick mig att börja förstå att jag inte skulle ta det som att jag var "dålig" som inte orkade utan att jag bara behövde räkna med en upplevsebakfylla någon dag eller två efter ett event. Det gjorde det enklare att planera vardagen, om jag är iväg och träffar några vänner en hel kväll så behöver jag vila dagen efter. Min hjärna blir bakis :p
Jag kan också vila till viss del i förväg - jag blir inte lika upplevelsebakfull om jag vilat fredag kväll + lördag dag och sedan umgås lördag kväll.
 
Delvis knapplån.
Jag med, tog det väldigt hårt tills jag hörde begreppet "upplevelsebakfull". Det fick mig att börja förstå att jag inte skulle ta det som att jag var "dålig" som inte orkade utan att jag bara behövde räkna med en upplevsebakfylla någon dag eller två efter ett event. Det gjorde det enklare att planera vardagen, om jag är iväg och träffar några vänner en hel kväll så behöver jag vila dagen efter. Min hjärna blir bakis :p
Jag kan också vila till viss del i förväg - jag blir inte lika upplevelsebakfull om jag vilat fredag kväll + lördag dag och sedan umgås lördag kväll.

"Upplevelsebakfull", gudars vilket bra begrepp. :D
Jag kände det senast när vi hade ett par här med en milt sagt vilt och pratigt barn över på fika. Ungen pratade och bråkade precis hela tiden med sin stackars mamma som inte fick en syl i vädret. Pågick i flera timmar. Jag var så trött att jag ville gråta efteråt. Tvingade sambon att vara tyst i flera timmar så att mitt huvud fick en paus från intryck. :crazy:
 
Delvis knapplån.
Jag med, tog det väldigt hårt tills jag hörde begreppet "upplevelsebakfull". Det fick mig att börja förstå att jag inte skulle ta det som att jag var "dålig" som inte orkade utan att jag bara behövde räkna med en upplevsebakfylla någon dag eller två efter ett event. Det gjorde det enklare att planera vardagen, om jag är iväg och träffar några vänner en hel kväll så behöver jag vila dagen efter. Min hjärna blir bakis :p
Jag kan också vila till viss del i förväg - jag blir inte lika upplevelsebakfull om jag vilat fredag kväll + lördag dag och sedan umgås lördag kväll.
Ja det var ett bra begrepp. Just nu blir även kroppen bakis 😒
 
Jag känner igen mig i det du skriver. Jag var sjukskriven tre månader pga utmattning i början av förra året, och då hade jag mått väldigt dåligt länge.

Jag har insett att för mig handlar det mycket om prestationsångest, jag känner hela tiden att jag "borde göra nått vettigt" när jag bara vilar eller gör något som jag tidigare brukade älska, tillexempel vara i stallet. Jag har väldigt svårt att bara vara i stunden och njuta av det jag gör. Som någon nämnde tidigare så är planering jättebra! Jag ser över veckan och skriver upp viktiga saker jag behöver göra, men jag skriver även in vila. Det har tagit lång tid att acceptera för mig men jag orkar verkligen inte lika mycket som jag gjorde tidigare, det spelar ingen roll om det är roliga saker jag sett fram mot. Ta en helg tillexempel, om jag går på en middag med kompisar på fredagen så behöver jag vara ledig resten av helgen, planerar jag in nån mer social grej på lördagen så kommer jag vara helt dränerad i några dagar efteråt och då blir jag även deppig och besviken på att jag inte orkar med som jag gjorde förr.

Så just nu övar jag massor på att "bara vara", det är helt okej att bara ligga i soffan en hel ledig dag om det är det jag behöver. Det är jättesvårt men det blir långsamt bättre och bättre.
 
Så just nu övar jag massor på att "bara vara", det är helt okej att bara ligga i soffan en hel ledig dag om det är det jag behöver. Det är jättesvårt men det blir långsamt bättre och bättre.

Tror detta är jätteviktigt, känner också igen mig i det du skriver om prestation och att göra något "viktigt" - viktigt för vem, liksom? Det finns ju liksom en samhällsmässig skam i att "bara ligga i soffan", och det har jag tyckt varit väldigt jobbigt att möta. Att känna att det är okej att vila och inte belasta mig själv för det, att allting inte bara måste handla om att prestera och producera något mellan 8-17 typ. Typ när min sambo kommit hem (elektriker, egen firma) och frågat vad jag gjort under dagen, så som man gör liksom, och jag tidigare fått hitta på saker som jag gjort för att skammen över att jag legat i soffan hela dagen varit för stor.
 
Tack för alla svar. Det är skönt att höra andras erfarenheter och få nya infallsvinklar och perspektiv.

Idag har jag haft möte med chefen och hon har ordnat så att vi drar i handbromsen lite. Jag inser även att jag tror att det finns förväntningar på mig som egentligen inte finns. Hörde av mig till vårdcentralen också och har fått en tid till min läkare nästa vecka.

I helgen ska jag ta det lugnt och bara göra det jag känner för.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 494
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 484
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 948
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp