Halvstång?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Vannie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 880
V

Vannie

Vad är egentligen den avgörande skillnaden mellan hel- och halvstång? Är halvstången 'mildare' eller har den en helt annan effekt jämtemot helstången? Vad för sorts häst använder man en halvstång på? Någon med erfarenhet och kunskap?

Sv: Halvstång?

Rider min islänning med halvstång. Hon trivs bra på det. Har satt en rem under hakan i de övre ringarna för att bettet ska sitta lite stadigare. Använder ingen nosgrimma till det. Hon var innan jag köpte henne, riden på trad. islandsstång tidigare med mycket dåligt resultat. :mad: Hon utvecklade en fruktansvärd underhals och gick i helt tokigt form. Jag varierar nu mellen halvstång, tredelat med fasta ringar och hackamore. Det jag märker mest är att hon kan knäppa av lite i nacken med halvstången. Det blir en ärligare form med det vanliga tredelade. Vad som är skillndade mellan hel och halvstång vet jag inte riktigt. Halvstången är nog mildare.

Sv: Halvstång?

Tack så mycekt för det svaret :bow: lite klokare blev jag allt nu :)

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar montagehandskar men har aldrig riktigt hittat några favoriter. Jag gillar att ha ett ställe att köpa samma modell på hela...
Svar
13
· Visningar
769
Senast: jemeni
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
645
Senast: Honey07
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 902
Senast: Murray
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
504
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka