Halvstänger

Sv: Halvstänger

Vad jag fått lära mig är det ett bett man använder mest inom westernridningen under perioden mellan tränsbett och stångbett.

astund_sweet_iron_shank_bit_three%20copper_rings.jpg

En kinnkedja eller curbstrap ska spännas så att den tar stopp vid max 45 grader.

Löst vet jag inte, men de brukar inte ligga an förrän man tar i tygeln...:)

Curbs på bett med skänklar _ska_ sitta åt så de stoppar rotationen vid 30-45 grader, även om många tyvärr har missat det.

En förklaring är den vanliga missuppfattningen att allt ska vara "snällt", men en för lös curb är inte snällt. En för lös curb gör att bettet kan rotera ohindrat, man tappar funktionen och det blir obekvämt för hästen.

En annan förklaring är att de allra flesta curbs som säljs är så infernaliskt långa, troligtvis anpassade till quarter-standarden, att det helt enkelt inte går att knäppa tillräckligt kort. När vi skulle ha kedjecurbs till araberna fick vi köpa korta kedjor separat, sedan fixade jag läderdelarna på ett icke standardsätt med spänne bara på ena sidan.

På tränsbett däremot så ska curben bara hindra att man drar bettet genom munnen om hästen gapar, så där behöver den inte sitta lika hårt.

/Ida

De hänger lösare på tränsbett, fast jag brukar sätta dem så att remmen/kedjan är lika lång som bettet när man håller ringarna rakt ut i sidled O--O så ska remmen också vara sträckt mellan ringarna. På stångbett är det samma kriterier som på de engelska betten.

trode de där bettet andvändes mer på islands sidan än på western ? på islands sidan har man iaf ingen kedja.

Jag vet faktiskt inte, har bara hört om det på westernsidan som ett övergångsbett liksom.
Men okej.

Centaur: De finns med små ringar också. Som detta:

astund_sweet_iron_shank_bit_copper_roll.jpg

Personligen hade jag användt kedja på det bette, annars kan man ju precis lika gärna rida på gag eller pessoa...

De bett du visat ser jag inte direkt som halvstänger, jag ser dem som skänkelbett med tredelad mundel, fast skänklarnas längd är ganska måttlig.

Eftersom du ska ha det för att börja lära hästen stångens inverkan för att senare byta upp dig så tycker jag nog du ska använda curb, så känner hästen igen den delen av signalen senare. Du måste inte ha kedja, du kan ha läder om du inte vill att det ska vara lika känsligt.

Utan curb så kan bettet rotera tills skänkeln är i samma linje som tygeln, och vid det laget lär du inte ha särskilt stor kontroll över hästen längre. Om man börjar bråka så händer det väldigt lätt att man tar mer än vanligt i tyglarna.

Jag kan kort sagt inte se någon anledning till att inte ha curb, men stor anledning till att ha det.

/Ida

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 499
Senast: skiesabove
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka