"Halvvilda/Lösdrift" - okänd stam?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Hej, hej. Nu kommer jag här och är jobbig igen :angel:

Mest lite nattfunderingar, men tänkte att ni avelsexperter kanske vet mera så! :D

Jo, om en häst är född och uppväxt på lösdrift, eller lite "halvvilt" a la Lojsta Hed, betyder det då per automatik att hästens stam blir okänd?
För om hästen är uppfödd mera "ute i det vilda" (nu menar jag inte riktiga vildhästar!) då kan man väl egentligen inte ha den blekaste aning om vem föräldrarna är? Eller?

Anledningen till att jag frågar är för att jag ofta i samband med irländska hästar hört just detta.
"Den är uppväxt på lösdrift, så därför kan man ju naturligtvis inte veta vilka ras den är och än mindre vilka föräldrarna är".
Men va?! Om vi tar Sverige som exempel: Man är väl 100% säker på att russen på Lojsta är just russ?! :confused:
Och nu kan jag absolut missminna mig, men jag har för mig att jag träffat ett russ, fött på Lojsta, där åtminstone mördenet var känt :cautious:
Eller är jag helt ute och cyklar nu? Har alla Lojsta-födda russ okänd stam?
 
Senast ändrad:
Det finns ju inte längre några hästar som strövar fritt på Gotland. Lojsta är lnhägnat sedan 1930-talet. Så man vet vilka ston som går där och vilken hingst man släpper in. Men även förr fanns det en typ av stamboksföring genom att man kom ihåg och skrev ner, ibland hästarnas namn, ibland noterade man att de kom från en viss gårds gamla stam.

Man har gjort på liknande sätt på många ställen i Europa där man haft hästar i flocksystem. Idag är det mesta reglerat så att man känner hästsmningen på individnivå. Tror dock av det fortfarande förekommer hästar med okänd stam på Island. De är ändå godkända islandshästar, eftersom det är den enda häst som finns där.
 
Just på Irland har det sedan lång tid tillbaka funnits för oss väldigt underligt sätt att se på häst hållning på vissa ställen. Det går inte ens att jämföra med hur russen har det på Gotland. Utan på Irland har man helt enkelt haft hästarna helt lösa och ihop med andras hästar så det påminner nog mer om hur samerna håller renar än russ på Gotland. Därför så på en häst som kommer från den typen av hästhållning som på Irland går det inte att säga ras eller stam för det är en blandning av olika hästar ock och kön som går fritt runt området.
 
Tack för alla svar! Varje dag lär man sig något nytt, uppenbarligen! :D
@Masse Intressant! Det kan ju förklara saken! :) Men jag tänkte på det, borde inte hästarna ändå ha ett irländskt pass då? För alla dessa hästar som ska vara lite "halvvilt" uppfödda, som jag känner till, har total-okända-slakt-pass utfärdade i SH O_o. Och en av dessa nyss nämnda har även ett namn som den bara kan ha fått på Irland om den som hade hästarna led av väldigt grav dyslexi (alt. en svensk som var dålig på engelska) :eek: :grin:
De där hästarna som går ute som renar där, har de några namn på Irland? Eller döper man inte de hästarna?
Vet du förresten om det fenomenet du beskriver existerade "over there" runt millenieskiftet?
 
@Dressyrtjejen_97
Hästar med SH-pass ska om de är lagliga ha funnits i Sverige innan kravet på hästpass inom EU trädde i kraft. Idag ska ju alla hästar ha pass fr o m att dom är sex månader och definitivt inte transporteras genom Europa utan pass. Nu håller ju inte alla på lagar och regler så om hästar kommer hit utan pass har någon brutit mot något.

Tyvärr är det nog så att den här typ av hästhållning fortfarande finns på Irland mer eller mindre. Den ökade igen när man fick ekonomiska problem på ön och det bara släpptes ut hästar vind för våg för att ägarna inte hade råd att ha dom.
 
@Masse Hoppsan! :crazy:
Den hästens pass är mig veterligen hästens första ever, utfärdat av SH när den kom till Sverige under typ sista åren av 00-talet. Och mig veterligen har det väl varit passkrav sedan typ 06? :eek:
Aja, inte mycket att göra åt...

Släppte ut hästarna vind för våg?! :wtf: :cautious: Låter ju helt rubbat!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp