Hamburgare....

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare karelma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 159
K

karelma

Hur ska man göra...?
Här han man en häst som egentligen är värdens snällaste och raraste men har tidigare inte haft det så jättebra.
Problemet är att hon i vissa situationer bara litar till sig själv och sticker,
speciellt när det är lite stressigt (om något inte är som det brukar, bryter rutinerna, transport m.m.)...
Hon har haft massor av olika fodervädar, det jag undrar är om det går att träna bort stressen?
Jag tycker så hemst mycket om henne :love:

Först och främst måste jag påpeka att jag inte gillar din rubrik. :smirk:

Stressen går nog inte att träna bort, alla hästar blir stressade nån gång. Det du kan göra är att få henne att lita på dig, och lära henne att hantera olika situationer med lugnet i behåll.

Lycka till. :)

Ge henne tid, det kommer förmodligen att lösa det mesta. Så småningom kommer hon att upptäcka att hon är trygg hos dig och då slutar hon också upp med att ta egna initiativ.

Min Besten var precis likadan när jag köpte henne. Det tog nästan två år innan hon lugnat ner sig tillräckligt för att våga lita helt på mej.

Immer

Stressad häst

Förlåt för rubriken, vi hade just försökt att lasta henne i tre timmar när jag skrev hit. Det var min vän som kom med förslaget till rubriken efter att ha stukat handen i våra försök till lastning...

Mjo, tid är nog kanske det som krävs men just nu känns det lite hopplöst...

Re: Stressad häst

Tillbringa mycket tid med henne. Gå sakta fram så att hon ser att hon kan lita på dig.

Jag håller med föregående talare; tid. Sitt mycket med henne, i boxen och i hagen. Bara var där, så att hon ser dig mer som en inventarie än som en "avstickare" från vardagen. Gör mycket små saker, som att borsta, pyssla, gå ut och gå, stå och klia i hagen. Gör ingenting nu som är stressigt och jobbigt, innebär det att t.ex. ridningen ryker så gör den det. Lastningen ryker uppenbarligen också.

"Give it time and it will take less time", brukar vara en bra princip att följa med sådana här hästar, som på ett eller flera sätt är uppstressade. En häst kan vara lugn i kroppen men ändå stressad i huvudet, en häst kan vara lugn i huvudet men stressad i kroppen, den kan vara emotionellt upprörd men ändå vara världens långsammaste. För att kunna jobba bra med en häst krävs att hästen är fysiskt, mentalt och emotionellt avslappnad. För det behövs tid och åter tid tillsammans med trygga individer, och bland dessa trygga individer bör hästens egna människa ingå.

Mjo, tid är nog kanske det som krävs men just nu känns det lite hopplöst...

Hur ofta tränar ni? Går ni för fort fram? :confused:
Man kan inte begära vad som helst av en häst som, uppenbarligen, inte litar på sin människa.

Ge henne trygghet och rutiner. Du kommer att kunna jobba bort det mesta om du bara är lugn och ger hästen tid. Och med tid menar jag mer än ett år.

Har själv en sån häst, och med mycket tålamod har det försvunnit med en 90 %.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 805
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 013
Senast: Mia_R
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 479
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka