Bukefalos 28 år!

Hamnar snett i sadeln

Cupcake

Trådstartare
Har ett problem som jag inte upptäckt/känt förut. Jag håller på att prova ut ny sadel till min häst då min nuvarande är för liten i sätet och mina underskänklar åker bakåt på grund av för stora knästöd. (Wellington Greenline). Den sadeln har jag dock suttit väldigt "fast" i då den har extra djupt säte och på grund av de stora stöden. Den har kanske varit mer "förlåtande" än den sadel jag använt de senaste gångerna jag ridit (Prestige Hippos) som har större säte och inte så stora stöd. Men när jag rider märker jag nu att jag hamnar väldigt snett i sadeln åt vänster. Trodde första gången att jag inte dragit gjorden ordentligt, men det var så även den andra gången jag red i den. Ska kolla stigläder och så idag på vänster sida så att de inte töjt ut sig. Men vad kan det bero på? Det kan ju vara jag som är sned eller viker mig åt vänster eller är det hästen som puttar mig ur balans av någon anledning? Eller är det sadels fel? Eller också är det bara jag som har kass balans... :p

Tacksam för tips!
 
Sv: Hamnar snett i sadeln

Kan ha med dig att göra men kan lika gärna handla om att sadeln inte passar och att hästen skjuter den snett liksom att hästen kan vara snett musklad. Går inte att säga exakt vad som är problemet via ett forum ;)
 
Sv: Hamnar snett i sadeln

Nej det förstår jag. Det är ju klart att det kan vara hela sadeln som hamnar snett. Så har jag inte tänkt av ngn anledning. Korkat! Tänkte att det bara var jag. Då skulle det ju i så fall kunna innebära att den är för smal i bommen..?
 
Sv: Hamnar snett i sadeln

...eller för vid/rak o.s.v. Är det sadeln som hamnar snett för att hästen skjuter den åt sidan beror det på att den upplever ett obehag så den passar inte.
 
Sv: Hamnar snett i sadeln

Det är en annan häst i stallet som har den. Så den är begagnad. Har inte upplevt att det här har hänt när jag ridit den hästen i samma sadel.
 
Sv: Hamnar snett i sadeln

Om din gamla sadel är sned kanske hästens muskulatur anpassat sig efter den, och därför ligger raka sadlar snett.

Eller så är den begagnade sned och dess häst motsvarande sned.

Hur blir det när du rider barbacka?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: miumiu
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 182
Senast: Tossa90
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
930
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Herr häst har breddat sig igen. Min tränare kallar det för lyxproblem att han musklar sig fint men det gör att jag än en gång är i...
Svar
1
· Visningar
862
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp