Finns min drömsadel?

Ace

Trådstartare
Herr häst har breddat sig igen. Min tränare kallar det för lyxproblem att han musklar sig fint men det gör att jag än en gång är i sadelträsket. Och för varje gång blir jag mer och mer kräsen med vad jag vill ha. Nu tänkte jag höra om ni vill vara med och leka "Finns min drömsadel?"

Först hästens förutsättningar:
Hög, lång manke
Extremt rak rygg, dock nu på sistone lite mer musklad i länden så vill kanske ha en något mer svängd bossa än tidigare.
Normallång rygg
"Rygghäst" som lätt blir spänd = sadeln är väldigt viktig.

Mina förutsättningar:
Svankig rygg som jag alltid får kämpa med i ridningen. Typiska sitsproblem är att axlarna åker fram och underskänkeln bak.
Brett mellan sittbenen, tror jag i alla fall, nuvarande ideal Jessica är väldigt bred i sätet och den första sadeln jag haft som ger bra med stöd under sittbenen och där jag slipper skav på fiffi.

Jag ger inte mycket för modemärken som prestige och equipe med deras minimalistiska bommar och nästan obefintliga "close contact"-bossor som gör att man måste sticka under en pad för att sadeln inte ska ligga på hästens ryggrad. Träbom och ullstoppning är min melodi.

Nu är frågan, finns det en sadel med klassisk bom och stoppning med ett säte som passar mig?
 
Wow.
Bygg den hur du vill.
Rak bom, eller svängd som även rymmer mycket manke. Möjlighet att montera kortare bossa till större säte, möjlighet att välja bomvidd - även till de extrema fallen. Och möjlighet att välja flat eller djupt säte till vilka stöd du vill. Och ändrar sig hästen, ja då tar det inte mer än 5 min att byta del och skruva om hela sadeln. What can I say? Mer flexibilitet att anpassa en sadel än Wow får du inte.

Älskade Jessican pga samma sak du beskriver - den är lite bredare baktill och balanserar sittbenen bättre. En sadel som har smal midja och bredare säte baktill, som har cutback och rätt generös i passformen är Passier Optimum. Deras flexande PS bambu/läderbom är något som mina hästar definitivt älskar! Och en av de få sadlar som inte ger skav trots timtal i sadeln.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 905
Senast: Zandrah
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 839
Senast: HannaZ
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 188
Senast: Jeronimo
·
Utrustning Den nya modellen, som finns hos Kaupre Ridsport - är det någon här som redan beställt, eller har bestämt sig för att beställa en sådan...
2
Svar
26
· Visningar
4 615
Senast: heylan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp