Bukefalos 28 år!

Hamster som kutar tills han stupar...

Skogstrollet

Trådstartare
Jag har en högenergisk liten duracellguldhamster vid namn Fido, han är ca ett halvår gammal nu. På kvällarna är han alltid igång och får antingen komma ut och springa (om katterna är ute), kuta runt i sin hamsterboll på golvet eller så ställer jag in hamsterhjulet till honom.

Men grejen är den att jag undrar om det är nå knas på den lille...? I hamsterhjulet får han upp en hiskelig fart och springer i 2-3 minuter och sen tuppar han där han råkar stå och gå!? Flyter ihop som en liten geléhög, över rör, kanter eller vad som helst. Ett par minuter senare är han uppe igen och skuttar direkt in i hjulet och fortsätter springa.

Så där kan han hålla på i nästan en halvtimme om jag låter hjulet stå kvar.

Är det normalt? Gör era så?
 
Sv: Hamster som kutar tills han stupar...

Ingen av våra har gjort så (1 guld, två dvärg).
Det låter inte normalt i alla fall.

Edit: Har du testat att ha hjulet hos honom hela tiden istället?
 
Sv: Hamster som kutar tills han stupar...

Jag kan ha fel men jag har hört att hjul inte är hälsosamma för hamstrar just för att de hets-springer. Går det inte att berika buren mer istället? Kanske ha den större alt. sätta in rör, upphöjningar och hus han kan kuta runt i?
 
Sv: Hamster som kutar tills han stupar...

Svar till båda.

Jag har för avsikt att fixa större bur till honom och tittar på alternativ. Som det är nu så är det hjul i buren eller en hamster som maniskt tuggar på gallret. :crazy: Han går liksom inte att trötta ut! Jag möblerar om, gömmer "godis" och stoppar i och tar ut saker för att ge omväxling, men det funkar max en kvart. Sen vill han "motionera".

Hjulet står just nu i och har gjort det i ett par dagar. När han är nyvaken på kvällen så har han en stund då han idiotspringer i det, sen lugnar han sig under natten.

Han bor idag i en dunabur med galler bara på ovansidan pga nyfikna katter (och han saknar ju självbevarelsedrift själv...). Funderar på att bygga något eget, då kan jag ju få det som jag själv vill.
 
Sv: Hamster som kutar tills han stupar...

Har du testat att ta bort matskålen helt och bara sprida dagsransonen i buren? Det gör ju lite för aktiveringen åtminstone.
 
Sv: Hamster som kutar tills han stupar...

Nej det är inte normalt att de springer tills de stupar.
Alla mina hamstrar genom åren har haft ett hjul, och jag tycker att de har använt hjulet med måtta. Det är aldrig någon som maniskt har sprungit i den timme efter timme, utan det har varit några minuters "jogg" för att sedan göra annat.
Mina förra hamstrar har fått varit ute och sprungit i ett stängt rum varje dag, om det kan vara en anledning till att de inte blivit maniskt tokiga i hjulen.
Min hamster idag bor i badkaret, så det är relativt mkt utrymme ändå (även om jag önskade att hon kunde få ännu större), men får inte vara ute och springa lika mycket i rummet -jag har tyvärr inte tid...

Städar hennes hus varje dag eftersom hon kissar där, och låter henne sedan inreda med toapapper, det tar en stund -aktivering.
Gräs och annat gott brukar också uppskattas. En trädkvist kanske din filur behöver om han gnager i gallret.

En ny större bur uppskattas säkert, de är hemskt små de där dunaburarna :( , min fröken kom till mig i en sådan, och när hon följde med mig över julen till mina föräldrar fick hon bo där, och hon blev mer frustrerad, det märktes. Förstår inte riktigt varför det är lagligt att sälja så små burar egentligen, i det vilda lever hamstrar över stora ytor.
 
Sv: Hamster som kutar tills han stupar...

Måste bara berätta att jag ropade in en beg leksaks"borg-berg" på auktion för några veckor sedan. Det ser ut som en bergssluttning med en stig upp, och ingångar från två håll på sidorna. Den ställde jag i badkaret och där springer hon upp, ner och in och ut :D :love: så söt!

Så det går att hitta roliga aktiveringar om man har lite fantasi... Min mamma tyckte jag var knäpp :p
 
Sv: Hamster som kutar tills han stupar...

Lösningen på ditt problem är att införskaffa ett begagnat akvarium med mycket golvyta. Mina hamstrar var hjulberoende innan. Och det var en ohållbar, plågsam situation, för mig. Efter att de fick flytta in i sina akvarium är de inte alls lika stressiga längre. Och bita på gallret, går ju inte alls. De biter lite på silikonet i början men sen låter dem det vara och kör raceing i buren istället om de behöver göra av med överskottsenergi.
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag har en ca 3årig hamsterhane som mest ligger och sover men den halvtimmen-timmen han är uppe så stör han som in i, han biter på...
2
Svar
23
· Visningar
12 555
Senast: Stollan
·
G
Hästhantering hoppas tråden är i rätt kategori nu ;-) Lång text, men jag skulle vara så otroligt tacksam om ni orkar läsa igenom och ge era åsikter...
2
Svar
20
· Visningar
4 108
Senast: tuaphua
·
E
Övr. Hund Mamma ringde mej med panik i rösten klockan halv nio i morse. Hon sa till mej att ta mej hem så fort jag bara kunde och köra henne och...
2
Svar
22
· Visningar
2 032
Senast: BeastieBabe
·
Träning Var ut med pållan i dag,hon har stått sammanlagt 2-3 mån,pga veterinärbehandlig av artros,var in i måndags och nu ska hon skrittas i 2...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: simplythetruth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp